Säljteknik-kundcase med fokus på intervjufrågor – maj 2016

saljteknik-kundcase

Kund: Moelven Modus i Norge
Bransch: Inom bygg
Kunder: Byggentreprenörer, Bostadsrättsföreningar, fastighetsägare, arkitekter, konferenser
Produkter: System – och färdiga modulväggar till
Uppdraget:  50 säljare och 16 säljansvariga
• Säljteknik – Att coacha kunden från Mötesbokning till Avslut
• Mötesbokning – Nyförsäljning på helt kalla prospectlistor
• Presentationsteknik –
• Coachande ledarskap – för norska och svenska säljansvariga

Nya och rutinerade säljare på samma säljutbildning

Den 9 maj i år drog vi igång säljutbildningen för de norska säljarna på Moelven Modus. Som var ett rutinerat säljgäng med deltagare över 30 års säljerfarenhet av Moelvens systemväggar. Och som gått många säljutbildningar genom åren. En utmaning kan man lugnt säga. Att få dessa rutinerade säljare som förväntade sig nya säljtips och ny säljtekniker att krydda sin redan väl fungerande säljteknik med. Det var också några helt nyanställda säljare. Några var helt ny asom säljare och några som hade sålt andra typer av produkter och tjänster för andra bolag. Alltså en samling säljare med stor spännvidd som nu skulle lära sig att coacha kunden till köp. Kul!

Alla blir engagerade rean från första  minut

Vi sådana här företagsanpassade säljutbildningar är det viktigt att få med alla på på banan direkt. Att se till att de rutinerade säljarna trivs och vill vara kvar av egen vilja. Det handlar om att få engagemang från deltagarna redan första minuten. Speciellt viktiga är du som redan är duktiga säljare. Och de får vi ALLTID! Faktiskt! Genom att prata om hur klassiska ” krängare” och telefonsäljare säljer får vi med alla på banan och bli engagerade. Vi får ett gemensamt ” så gör man inte”…… En bra start som vars resultat vi kommer att använda längre fram. sedan övergår utbildningen hur man som säljare intervjuar kunden innan presentationen.

Wow och Aha känsla för de rutinerade säljarna

Det här med att intervjua kunden var en NY SÄLJTEKNIK för alla deltagare. Oavsett om man gått 10 säljutbildningar genom åren. En riktig WOW känsla när man förstår effekten av dessa intervjufrågor som ställs för att få reda på kundens förväntningar på mötet och erfarenheter av systemväggar. Och trots att deltagare inte fått chansen att testa dem på kunder så inser man vilken potential de har för att skapa en bra affärsrelation och kunna göra flera och bättre avslut.