Säljteknik-Kundcase Öppen säljkurs i juni 2016

saljteknik-kundcase

Deltagarföretag: God El, Sola Magic, Nordic Trade , Nordlock med flera
Målgrupper: El till konsumenter, ÅF försäljning, Anti rökprodukter till butiker, försäljning till tekniker med flera
Deltagare: Helt nya säljare och säljare med något års erfarenhet
Speciellt denna gång:
Deltagarna ville ha extra tid för att lära sig Mötesbokning

Midsommar – rena julafton för oss säljare

Det här var sista säljutbildningen innan midsommar. Innan Midsommar då allt ska hända! Speciellt när det gäller att fatta beslut inom affärsvärlden. Rena julafton för oss säljare! Alltså en viktig period för oss säljare. Fast nuförtiden så jobbar allt flera ett par veckor in i juli vilket gör att vår säljperiod tar fart igen. Det verkar som många vill vara ledig en bit in i augusti då vädret brukar vara bättre.
Men som sagt det kan var en bra period i juni att gå en säljutbildning. Dels för att man bättre kan ta tillvara de extra säljveckorna i juli och samtidigt vara beredd på augustistarten. Som är en klassiker för oss säljare då nästan alla branscher drar igång.

Extra fokus på mötesbokning för nyförsäljning

Den här gången var det extra stor fokus på att boka möten på grund av att alla deltagarna tycker det är svårast i hela säljprocessen. Mötesbokning och avslut tycker generellt säljarna är svårt i alla branscher. Men så klart finns det branscher som är lättare att boka än andra.

Planer och strukturera dina 2 första meningar

När man ska börja ringa och boka möten så är ALLA säljare (faktiskt) osäkra på vad de ska säga. Till och med de rutinerade. Man bestämmer sig i princip i realtid vad man ska säga. Och ibland beror det och hållet på hur den man ringer till låter på rösten. Ganska vanligt!  Men i det långa loppet är det inte någon bra struktur och strategi. Risken är väldig stor och i stort sett ALLA säljare pratar för mycket. För att motverka alla eventuell NEJ ! Och det värsta man kan göra vid mötesbokning är att prata för mycket och inte släppa in prosctet i samtalet. Därför ska man skriva samtalsmallar. När man börjar skriva så inser man ett och annat och ALLA säljare inser på en gång ”oj vad långt det blev”. Då börjar processen att kort ned sin inledningen och ta bort onödiga ord som ” jag heter”  och ringer från”  ….osv

In bra inledning måste skapa förtroende och Intresse. Och det lägger vi ganska stor vikt på vid varje säljutbildning. Och sedan är strukturen viktigt så att man inte planlöst bara pratar.