Kundtjänst och försäljning i ”Den digitala köpresan”

Företagsanpassad säljutbildning

Fakta om säljutbildningen för kundtjänst

Längd: Från 1-3 dagar beronde på antal deltagare
Innehåll: Merförsäljning, säljargument, presentation och avslut
Upplägg: Börjar med  3-4 timmar teori och workchop och sedan medlyssning
Utbildningsmetod: Coacha och stötta kunden i den Digitala köpresa
Antal: 3-30 deltagare från ert företag
Plats: Hos er i era lokaler
Pris: Kontakta Säljcoachen AB för offert idag!

Skaffa nya kunder till er Digitala köpresa

  • Skaffa flera inkommande säljsamtal      
  • Gör Digitala kampanjer
  • Öka nyförsäljningen
  • Kontakta vår Digitala säljcoach
  •  David Bjärne på 0733- 646 202
  • Eller klicka här för mer information

 

Målsättning för utbildningen till kundtjänst

  • Connector.Connector.

    Öka ny- och merförsäljningen på inkommande samtal utan att ”kränga”

     

  • Connector.Connector.

    Hur kundtjänst kan stötta den ”Den digitala köpresan” i samtalet

     

  • Connector.Connector.

    Framtagning av intervjufrågor för att få kunskap om kundens Digitala köpresa

     

  • Connector.Connector.

    När i samtalet passar det för merförsäljning och på vilka samtal

     

  • Connector.Connector.

    Att använda era säljargument i förhållande till kundens Digitala köpresa

     

  • Connector.Connector.

    Att göra konkreta merförsäljningsfrågor för era produkter och tjänster

     

  • Connector.Connector.

    Beslutspsykologi , hur våra kunder fattar beslut

     

  • Connector.Connector.

    Bevara en bra kundrelation genom att göra det enkelt att tacka nej

     

  • Connector.Connector.

    Strukturera och planera mersäljningen bättre

     

100 % av kunderna vill ha ett bra erbjudande

• I 90 % av samtalen kam man ställa merförsäljningsfrågor
• 100 % av kunderna vill ha ett bra erbjudande
• 50 % avslut i genomsnitt på Digitala prospects på inkommande samtal

4 tim utbildning kan öka försäljningen med 30 %

• 4 timmars utbildning ger i genomsnitt 30% ökad försäljning
• 80 % av personalen har inte gått någon säljkurs
• 70 % av kundtjänst vill sälja men inte ”kränga”

Coacha kunden till köp

Nöjda företag och kunder

  • gerdmans_279
  • branas_249
  • bris_519
  • agria_237
  • ssi
  • eon

90 % googlar innan köp

Idag så googlar 90 % av alla kunder innan köp. Därför är viktigt att vi som företag och säljare förstår hur den digital köpresan fungerar. Hur den faktiskt stöttar vår försäljning. Nyckel är kommunikation på kundens villkor som bestäms var kunden befinner sig på köpresan. För att kunna stötta både gamla och nya kunder i den digitala köpresan måste vi först förstå den och sedan anpassa vår säljkommunikation.

Den digitala köpresans 4 steg

1. Problem eller möjlighet – Alla köp börjar med ett problem eller en möjlighet. På nätet kan man bli påmind om sitt problem eller se en möjlighet via en annons eller på sociala medier
2. Information – Sedan skaffar kunden  information genom att googla
3. Jämför – Därefter  jämför kunden olika lösningar  och varumärken
4. Beslut – Till sist fattas det ett köpbeslutantingen på nätet eller via telefon

Så kan kundtjänst stötta den Digitala köpresan

Kundtjänst har en avgörande roll att kunna öka försäljningen på inkommande samtal. Både för nyförsäljning och merförsäljning. Men varje samtal kan bli helt olika varandra beroende på var hur mycket kunskap kunden har om våra produkter och tjänster. Därför måste vi alltid börja med att intervjua kunden om var de befinner från steg 1 -4 i den Digitala köp och sedan anpassa våra säljargument, presentationer och avslut efter det. Vilket gör kunden kommer till avslut både snabbare och oftare.

Merförsäljning = kundservice

Merförsäljning ska inte handla om att kränga produkter utan om att hjälpa kunden till en bättre lösning eller produkt. Man måste alltid få kunden att känna sig som en vinnare, en kund som känner sig lurad stannar inte kvar. Därför gör vi det lättare för kunderna att tacka nej. Ofta blir en kund nöjdare om den blir erbjuden fler förslag och då upplevs det som en service om man inte känner sig ”tvingad” att köpa.

Coacha kunden till köp så blir merförsäljningen som en service åt kunderna

Att sälja – inte ”kränga”

Kunden pratar gärna med en kundtjänstcoach. Denna metod innebär att du ställer coachande frågor till kunderna. Du låter också varje säljsamtal utgå från just den kundens erfarenheter och kunskap . Skillnaden blir att kunderna själva inser sina behov mycket lättare och ni får en bättre affärsrelation som gör att merförsäljningen går enklare.

Praktiska frågeverktyg som ger förändring på en gång

När era medarbetare lämnar dagen ska de förstå hur allt vi signalerar är en del av den kommunikation vi har med andra människor. Hur vi lyssnar, hur vi ställer frågor och visar intresse för våra kunder som med rätt säljteknik ses som en service av kunderna.