En säljutbildning – För framtidens försäljning
Att sälja produkter och tjänster via Teams eller Zoom

Fakta om säljutbildningen
Längd: 2 dagar från kl 09.00-16.00
Plats: På plats hos er eller via Teams/Zoom
Säljmetod: Coacha kunden till köp, en säljmetod som uppskatts av både kunder och säljare
10 säljmoment: Ingår i säljutbildningen , från mötesbokning till avslut
Säljdokument: På alla 10 säljmoment att användas som en ”lathund” i den dagliga försäljningen
Bransch: Försäljningstekniken anpassas efter er bransch
Antal: 3-30 deltagare
Pris: Kontakta oss för en offert
Ingår i priset: Boken ”Coacha till köp” i digitalt form
Säljutbildning – 10 säljmoment
Mötesbokning - Att ringa och boka upp nykundsmöten via Teams eller Zoom
Invändningar - Hantera svar som "Inte nu när Corona ..." inget behov" " har leverantör"
Planera och strukturera mötesbokningen
Agenda kundmöten - För alla typer av försäljning
Inledning kundmöte - För Teams/Zoom + vanliga kundbesök
Säljargument - Utveckla och använda dem på rätt sätt
Presentationsteknik - För Teams/Zoom + vanliga kundbesök
Behovsfrågor - Så att kunden ser sitt behov
Beslutspsykologi - Coacha kunden till avslut
Säljande offerter - Viktigt vid försäljning via Teams/Zoom
Säljutbildningen – Online
Vi håller också alla säljutbildningar och säljkurser via Teams eller Zoom. Vid säljutbildningar online är det extra viktigt att säljarna är aktiva och deltagande. Därför är vår säljutbildning coachande. Med hjälp av frågor utbildar vi deltagarna så att de själva kommer fram till de rätta svaren. Det innebär att säljarna är aktiva i stort sett hela tiden. Det gör att inlärningsförmågan ökar och intresset hålls också uppetrots att man sitter ensam bakom en skärm under hela säljutbildningen
Coacha kunden till köp
Nöjda företag och kunder
En säljutbildningen för Online-deltagande
Vid utbildning Online via Teams eller Zoom är det extra viktigt att deltagarna är motiverade och inspirerade. Vilket är extra viktigt när deltagarna sitter bakom en skärm, kanske hemma eller ensam på jobbet.
Därför varvar vi teoretiska och praktiska moment löpande under båda dagarna. Deltagarna får också arbeta med våra 10 säljmoment individuellt och i grupper via ”digitala mötesrum”. Ett sätt som skapar engagemang och intresse för alla som säljare och konsulter som deltar i säljutbildningen.
Presentationsteknik – Extra viktigt via Teams och Zoom
Genom en coachande metodik ställer många frågor. Vilket är extra viktigt vid en presentation för både produkter och tjänster i Teams eller i Zoom. Istället för att prata till varje bild så får säljaren lära sig att göra kunden delaktig i presentationen och få till en dialog som känns naturlig och affärsmässig. Det kan innebära att vi ställer frågor fast vi vet svaren för att kunden ska bli medveten om sitt behov. Vi ställer frågor för att lägga oss på en kunskapsnivå som passar kunden. Det är också bra att jobba med 2 skärmar. Det gör att man kan växla vyer snabbare och enklare vilket leder till mera dialog som kunden uppskattar.
5 säljmoment skiljer sig mycket åt vid digitala kundbesök
Säljtekniken skiljer sig åt ganska mycket jämfört med vanliga personliga kundbesök och speciellt för de här säljmomenten:
• Mötesbokningen – Bli klart lättare att boka då kunden sparar mycket tid på ett digitalt säljbesök
• Inledningen på mötet – kan vara svårt att få en affärsmässig naturlig start
• Strukturen mötet – Skiljer sig ganska mycket åt – krävs mera dialog
• Presentationstekniken – Med fokus på dialog istället för en monolog
• Avsluten – Det krävs flera avslutningsfrågor och mera säljande offerter
Boka 30 % flera nykundsmöten
Att boka nykundsmöten är nästan alltid jobbigt. ”Det blir så många nej”. Men genom att fråga kunderna om att träffas digitalt istället för personlogen har vi större chans att boka flera kundmöten för nyförsäljning. Vår uppskattning är att det blir ca 20-30 % flera möten. Kunderna har ni insett att fördelarna med att träffas via Teams eller Zoom. Allt blir enklare för både säljare och kunder. Under säljutbildningen tar vi fram flera skräddarsydda varianter av inledningar som vi testar och provar.
Utveckla era säljargument och ”stick ut” från era konkurrenter
Säljargument är en viktig del i säljtekniken. Vi kan använda dem på många sätt. Till exempel i avsluten, vid bokning av möten och när vi har ont om tid och måste redogöra varför en kund ska välja oss som leverantör. De är också en viktig komponent i presentationer och i offerter. Under Företagsanpassade säljutbildningar – Framtidens försäljningar – tar vi fram era argument och gör dem spännande och intressanta.
Skapa tydlig säljstruktur och driv i försäljningen
Hur bör en säljare lägga upp en säljdag eller säljvecka? När bör säljaren ringa? När bör kundmöten bokas? Och när bör det ägnas tid åt administration för att få högsta möjliga driv i försäljningen? Det är frågor som vi går igenom och ger svar på under utbildningen. Allt för att du ska få en tydlig säljstruktur att följa och få bästa möjliga driv i försäljningen.

Säljande offerter utan fokus på priset
För att öka lästiden och få fokus på annat än bara priset är utformningen av offerten viktig. Med hjälp av bilder, bildtexter och säljargument skapar vi endera intressant offert. Läsvänligare form ökar lästiden och mera får livar upp det ögat ser. Under utbildningen kommer får ni många tips hur ni kan göra mera säljande offerter.
Avslut via Teams & Zoom
När det är dags att avsluta ett online möte efter en presentation är det viktigt att ställa flera avslutningfrågor än vanligt. För att det inte ska uppfattas som om vi ”forcerar” fram ett positiva avslut ställer vi coachande frågor som innebär att kunden själv gör sin egen sammanfattning och går på avslut själv.
Säljcoachen AB har erfarenhet av många olika branscher
Den företagsanpassade 2 dagars- utbildningen är en utbildning för just er bransch. Beroende på vilken bransch man arbetar inom kan säljtekniken skilja sig beroende på er marknads förutsättningar. Vi har branschutbildningar inom bland annat teknisk försäljning, dagligvaru- och fackhandeln.