Säljutbildning för byggbranschen

Att sälja via Teams eller Zoom samt vid personliga kundbesök

Säljutbildningar för Byggbranschen

Fakta om säljutbildningen

Längd: 1-2 dagar, ni väljer själva
Plats:Via Teams eller på ert företag eller annan kurslokal 
10 säljmoment:
 Säljutbildningen består av 10 säljmoment, från mötesbokning till avslut 
Säljmetod: Att coacha kunden till köp
Dokumentation: Ett säljdokument skapas  för alla 10 säljmoment speciellt för ert företag
Kursbok:  Boken ”Coacha till köp” ingår i digital version 
Antal deltagare: 3-30 stycken
Pris: Offert lämnas, ring eller mejla oss

Säljutbildnings 10 säljmoment

  • Mötesbokning för nyförsäljning via Teams/zoom och kundbesök
  • Invändningar vid mötesbokning som tex ”har leverantör”
  • Planera och strukturera nyförsäljningen
  • Agenda för kundmöten via Teams/Zoon och vid kundbesök
  • Att utveckla och era säljargument för mindre prisfokus
  • Presentationsteknik för Teams/Zoom sam vid kundbesök
  • Att hantera ÄTA innan den uppstår
  • Hantera löpande återkopplingar och akuta kundfrågor
  • Beslutspsykologi med avslutningsfrågor
  • Att göra säljande offerter utan fokus på priset

Nöjda kunder på våra säljutbildningar för byggbranschen

Säljutbildningar för Byggbranschen som tar bort fokus på priset

Inom bygg och anläggning är det ett stort fokus på priset. Speciellt vid anbudsförfarande. Då är det extra viktigt att ha en säljteknik som flyttar fokus från prisfrågan. Under säljutbildningen går vi igenom hur man med hjälp av frågor och presentationer kan göra det. Säljutbildningen går också igenom hur man gör säljande offerter som skiljer sig från era konkurrenter och får fram era specifika säljargument som också tar bort prisfokuset.

Viktigt att också kunna sälja via Teams eller Zoom

Ett möte via Teams eller Zoom skiljer sig åt en hel del jämfört med vid ett personligt  möte på plats hos kunden . Många säljare och konsulter tycker att det är svårare eftersom det personliga lätt kan försvinna.  Därför är detviktigt att anpassa säljtekniken  följande säljmoment.

• Mötesbokningen: Vid rätt inledningar kan det bli enklare  att boka möten för merförsäljning men också vid nyförsäljning
• Inledningen på mötet: För att få en bra start på ett möte Via Teams eller Zoom är det viktigt att start mötet på rätt sätt
• Presentationstekniken: Är det viktigt att skapa mera dialog för väcka intresse
• Avsluten: Med rätt frågor kan vi också få flera möten och avslut

Mötesbokning för ny – och merförsäljning

Nyckeln till att ökamötesbokningen är oftast att ställa en  intresseväckande inledningsfråga som gör att kunden vill veta mera av våra byggtjänster.  Under utbildningen tar vi fram 3 olika inledningar för att boka kundmöten och skräddarsyr dem för er. Med den coachande metodiken kommer man inte uppfattas som en ”krängare”  eller känna att man är ”för på” när vi ringer och bokar möten.

Säljargument som ”Sticker ut” från konkurrenterna

Vid införsäljning av byggtjänster är det viktigt att presentera säljargument för som ”sticker” från våra konkurrenter. Under säljutbildningen lär sig deltagarna att utveckla era säljargument och använda  dem så att det leder till flera avslut men utan att vara ”för på”

Säljutbildningar för Byggbranschen

Merförsäljning i byggbranschen

Att sälja mer till samma kund är oftast den billigaste och snabbaste vägen till ökad försäljning inom byggbranschen. För att få lyckad bearbetning krävs det en merförsäljningsplan för hur det ska gå till vilket nästan alltid saknas. Det viktigaste är att ta fram säljmaterial och göra säljfrågor men det viktigaste av allt är att fråga kunden om mera jobb. Inte bara vänta på att kunden kommer med mera jobb. Hur vi ställer frågan är avgörande för om vi får mera information eller inte om kommande tilläggsjobb. När vi har tagit fram säljmaterial och gjort säljfrågor måste vi också bestämma vid vilket tillfälle vi ska fråga kunden. Det finns många tillfällen att göra det på: Byggstartsmöten – Samordningsmöten – UE-möten – Besiktningar

Effektiv återkoppling till kunden ger merförsäljning

Inom byggbranschen är det viktigt med löpande återkoppling till kunden och uppdragsgivarna. Syftet är att:
 – Att hålla kunden uppdaterad om hur projektet går 
– Få nöjdare och tryggare kunder och undvika missförstånd om vad som gäller 
– Att också spara tid för den som är ansvarig för återkopplingen genom att återkoppla effektivt
– Hantera akuta byggproblem

 Under säljutbildningen kommer vi att lära ut en metod hur det går till vilket nästan alltid leder till ökad merförsäljning.

Flera och snabbare avslut

Att sälja byggtjänster innebär ofta långa ledtider  Därför gäller det att på kundmötet komma så långt som möjligt i köpprocessen. Deltagarna  lär sig att ställa avslutningsfrågor som:

  • Kortar ned beslutsprocessen
  • Flyttar fram beslutsprocessen
  • Får kunden mer beslutsbenägen vid mötet
Säljutbildningar för Byggbranschen