Säljutbildning för byggbranschen

Säljutbildningar för Byggbranschen

Fakta om säljutbildningen

Längd: 1-2 dagar, ni väljer själva
10 säljmoment: Från mötesbokning till avslut 
Säljmetod: Att coacha kunden till köp
Dokumentation: Ett säljdokument skapas  för alla 10 säljmoment speciellt för ert företag
Kursbok:  Boken ”Coacha till köp” finns att köpa 
Uppföljning:  E-utbildning för 10 säljmoment + Quiz för att testa sina säljkunskaper finns att köpa 
Antal deltagare: 3-30 stycken
Plats: På ert företag eller annan kurslokal 
Pris: Offert lämnas, ring eller mejla oss

Innehåll – Säljutbildningar för Byggbranschen

  • Att boka nykundsmöten med 3 olika inledningar
  • Hanetara invändningar vid mötesbokning
  • Planera och strukturera nyförsäljningen
  • Agenda för effektiva kundmöten
  • Att använda och utveckla era säljargument
  • Presentationsteknik med behovsfrågor
  • Att ”våga” sälja in ÄTA innan den uppstår
  • Hantera löpande återkopplingar och akuta kundfrågor
  • Beslutspsykologi med avslutningsfrågor
  • Att göra säljande offerter utan fokus på priset
Säljutbildningar för Byggbranschen

Nöjda kunder på våra säljutbildningar för byggbranschen

Säljutbildningar för Byggbranschen genom att coacha kunden

Många produktionsledare och gruppchefer kan tycka arbetet med försäljningen är besvärlig och vill hellre fokusera på det byggtekniska. Då passar den coachande säljtekniken perfekt. Metoden går ut på att undvika att ”kränga” utan istället hjälpa kunden att inse sitt behov. Vi lär ut en säljmetodik som är både rolig och effektiv.

Våga sälja in ÄTA innan den uppstår

ÄTA beror oftast på att förutsättningarna har ändrats eller att oförutsedda byggtekniska problem har uppstått under ett byggjobb. Det kan också ha bero för att det inte har gjort ordentlig undersökning eller att kunden gör tilläggsbeställningar. Vanligt vid till- och ombyggnationer i byggbranschen. ÄTA ger extra jobb men ibland kan kunden bli både arg och besviken på de extra kostnaderna som uppstår. Under säljutbildningen för byggbranschen och hantverksjobb går vi igenom hur vi kan undvika konflikter vid ÄTA och faktiskt göra kunden mera nöjd. Metoden är att våga sälja in ÄTA innan den uppstår.

Säljutbildningar för Byggbranschen som tar bort fokus på priset

Inom bygg och anläggning är det ett stort fokus på priset. Speciellt vid anbudsförfarande. Då är det extra viktigt att ha en säljteknik som flyttar fokus från prisfrågan. Under säljutbildningen går vi igenom hur man med hjälp av frågor och presentationer kan göra det. Säljutbildningen går också igenom hur man gör säljande offerter som skiljer sig från era konkurrenter och får fram era specifika säljargument som också tar bort prisfokuset.

Merförsäljning i byggbranschen

Att sälja mer till samma kund är oftast den billigaste och snabbaste vägen till ökad försäljning inom byggbranschen. För att få lyckad bearbetning krävs det en merförsäljningsplan för hur det ska gå till vilket nästan alltid saknas. Det viktigaste är att ta fram säljmaterial och göra säljfrågor men det viktigaste av allt är att fråga kunden om mera jobb. Inte bara vänta på att kunden kommer med mera jobb. Hur vi ställer frågan är avgörande för om vi får mera information eller inte om kommande tilläggsjobb. När vi har tagit fram säljmaterial och gjort säljfrågor måste vi också bestämma vid vilket tillfälle vi ska fråga kunden. Det finns många tillfällen att göra det på: Byggstartsmöten – Samordningsmöten – UE-möten – Besiktningar

Effektiv återkoppling till kunden – sparar tid och misstag

Inom byggbranschen är det viktigt med löpande återkoppling till kunden och uppdragsgivarna. Syftet är att:
 – Att hålla kunden uppdaterad om hur projektet går 
– Få nöjdare och tryggare kunder och undvika missförstånd om vad som gäller 
– Att också spara tid för den som är ansvarig för återkopplingen genom att återkoppla effektivt

Därför ska vi återkoppla efter kundens och uppdragsgivarnas önskemål så att de verkligen läser och tar del av uppdateringarna.  Under utbildningen kommer vi att lära ut en metod hur gå igenom hur det ska ske för att slippa höra ”det visste jag inte” eller ”det har ingen sagt ” etc

Akuta problem som kräver snabba svar från kunden

I Byggprojekt uppstår det i stort alltid ”akuta” frågor som kräver snabba svar för att inte projektet ska stanna upp så att onödiga kostnader och förseningar uppstår. Det är också ganska vanligt att man då inte ”får tag på” på vår kontaktperson. Under utbildningen får ni konkreta frågor att ställa på första projektmötet som tex:

  • Hur får vi tag på dig på bästa sätt om vi har en akut fråga?
  • Om vi inte får tag på dig, hur ska vi då göra, kontakta någon annan eller hur vill du göra?
  • Och till sist om det det kommer frågor som det inte är så bråttom med hur vill då bli kontaktad?