Säljcoachens podcast - Programledare och avsnitt
- Lyssna på avsnitt ur vår Podcast och få många bra säljtips och en ny syn på säljteknik. Från mötesbokning till avslut. Vi går på djupet och kommer i deli visa hur ni kan öka försäljningen. Men du kommer också att få tips på hur man skaffar flera vänner och förbättrar dina relationer i både privatlivet och arbetslivet.
- Lyssna på avsnitt ur vår Podcast och få många bra säljtips och en ny syn på säljteknik. Från mötesbokning till avslut. Vi går på djupet och kommer i deli visa hur ni kan öka försäljningen. Men du kommer också att få tips på hur man skaffar flera vänner och förbättrar dina relationer i både privatlivet och arbetslivet.
Säljcoach i Göteborg
Säljcoach i Stockholm
Richard Gradin
Coach ledarskap
Personalvetare
Presentationsteknik - Digitala kundmöten
Det har blivit ett stort uppsving i efterfrågan på digitala säljutbildningar eftersom att marknaden har tvingats mogna för detta på ett helt nytt sätt vilket leder oss in på det digitala kundmötet och presentationsteknik som vi ska prata om i det här avsnittet.
Lyssna 14 min - 15 sep. 2020 Mac/Iphone PC/Android
Digitala kundmöten 8 fördelar 2 negativa aspekter
I detta det här avsnittet ska vi jämföra Digitala kundmöten personliga kundbesök eller som man kanske snart säger” ”gamla traditionella kundmöten” och vår syn är det finns många fördelar med online möten både för nyförsäljning och merförsäljnin8. Vi har listat 8 fördelar med digital kundmöten och 2 negativa aspekter när personliga kundbesök är bättre
Lyssna 17 min - 3 aug. 2020 Mac/Iphone PC/Android
3 stora misstag av säljare i butik
När det gäller butiksförsäljning så är ju oftast konkurrensen är hård både från andra butiker och från e-handeln så därför är det viktigt att undvika säljmisstag och få försäljning vid första kundbesöket .
Lyssna 14 min - 25 febr. 2020 Mac/Iphone PC/Android
Mötesbokning för nyförsäljning - 1 tips
- För bättre intresseväckare
- Leder till färre NEJ och flera bokade möten
- För att utveckla vår mötesbokning
- För att det blir lite roligare
Lyssna 13 min - 17 okt. 2019 Mac/Iphone PC/Android
8 tips - Säljmöte med inköpare
Lyssna 8 min - 9 aug 2019 Mac/Iphone PC/Android
11 intervjufrågor
Syftet med intervjufrågor är att göra bättre presentationer för kunden. Att kunna ställa bättre behovsfrågor på rätt kunskapsnivån. Att Göra mera säljande offerter. Man kan säga att våra intervjufrågor är en central del i hur vi coachar kunden till köp så i princip kan man intervjua alla kunden inför alla typer av köp men antalet frågor och vilka frågor vi ställer brukar variera beroende på hur komplexa våra produkter och tjänster är.
Lyssna 20 min - 15 maj 2019 Mac/Iphone PC/Android
Trötta säljare
Det roliga i att coacha rutinerade säljare som redan säljer bra men är lite "trötta" kan i stort sett alltid sälja mera med bättre med ny säljteknik. Då pratar vi om ”hur man coachar kunden till köp” . Det som många säljare tycker sticker ut mest är i vår säljmetod är speciellt 3 säljmoment är Intervjufrågor innan man presenterar sina tjänster och produkter, Presentationsteknik med behovsfrågor och Coachande avslut
Lyssna 14 min - 15 mars 2019 Mac/Iphone PC/Android
Sälj dig själv och tjänster genom "luckor"
Lyssna 25 min - 3 december 2018 Mac/Iphone PC/Android
Skippa privatsnacket
Lyssna 12 min - 9 okt 2018 Mac/Iphone PC/Android
Därför "hatar" vi Hantverkare & Mäklare & Bilsäljare
Varje år köper tre av fyra personer varor och tjänster som inte möter förväntningarna, enligt en undersökning av Konsumentverket. De misslyckade köp som kostar svenskarna mest är hantverkare, följt av bilar och vid husköp. Lyssna på detta avsnitt där vi pratar om varför det blivit så här. Vi ger också en hel del tips om hur företag i dessa branscher inte ska drabbas av sin bransch dåligt rykte ur ett säljperspektiv när man gör utför ett bra jobb.
Lyssna 26 min - 6 aug 2018 Mac/Iphone PC/Android
Presentera på max 1-2 minuter
Vi får den bästa tänkbara starten på ett kundmöte genom att göra en kort presentation på max 1-2 minuter. Målsättningen är att bygga förtroende för vårt företag och skapa intresse för våra produkter och tjänster. Men också för att få försäljning av de produkter och tjänster som vi inte bokade upp mötet på.
Lyssna 16 min - 29 maj 2018 Mac/Iphone PC/Android
Ingen agenda för ALLA kundmöten
Alla säljare och konsulter har nytta av att strukturera sin kundmöten man är ny i sin roll att sälja och känner sig lite otrygga. Eller har sålt länge men vill testa något nytt för att få bättre kundmöten. De säljare och konsulter som är typiska "pratkvarnar" och de som gärna skickar ut en agenda i förväg kan också ha nytta av detta avsnitt.
Lyssna 14 min - 2 april 2018 Mac/Iphone PC/Android
För - och nackdelar med e-utbildning i försäljning
Säljcoachen lanserar en e-utbildning. Våra erfarenheter på Säljcoachen är att vi mer och mer går mot den digitala mångfalden även vid utbildning för att nå den största möjliga pedagogiska inlärningseffekten. Därför tror vi på att lära ut och lära sig på ett mångsidigt sätt. Vi har fantastiska förutsättningar med dagens teknik och den ska utnyttjas. Men vem passar en e-utbildning för och vilka för- och nackdelar finns det?
Lyssna 10 min - 4 mars 2018 Mac/Iphone PC/Android
Gå på avslut utan att "jaga" kunden
Det här med avslut tycker många konsulter och säljare är ganska svårt. Man vill ju så gärna göra avslut men inte genom att vara en jobbig säljare och "jaga kunden " tills man får ett svar. Då är risken stor att man kan bli för avvaktande och det i sin tur kan också innebära att beslutsprocessen drar ut på tiden och i värsta missade affärer.
Lyssna 26 min - 14 feb 2018 Mac/Iphone PC/Android
Mötesbokning utan att "tränga" sig på
Avsnittet handlar om hur vi som säljare eller konsulter ringer kallt och bokar möten utan att vara "för på" och utan att vi uppfattas som typiska telefonsäljare.
Lyssna 25 min - 29 jan 2018 Mac/Iphone PC/Android
10 steg för effektiv mötesbokning för nyförsäljning
10 steg för att boka flera och bättre nykundsmöten. Alla säljare både ny som gammal tycker oftast det är jobbigt att ringa kallt och böka möten för nyförsäljning. Då gäller det att planera och strukturera sitt ringande och det kan ni göra genom att följa våra
steg för effektiv mötesbokning
Lyssna 6 min - 19 jan 2018 Mac/Iphone PC/Android
Kundtjänst 5 problem 5 lösningar
Vi fokuserar på ledarskap för kundtjänst och hur man coachar medarbetare. Vi kommer att utgå från 5 vanliga problem och hur vi som chefer ska coacha och hantera dem: 1. Medarbetare som varit med länge och blivit lite krångliga 2. Curlade yngre medarbetare 3. Det har blivit släntrian i verksamheten på kundtjänst 4. Personal som inte vill sälja på inkommande samtal 5. Rekrytera rätt personal till kundtjänst
Lyssna 47 min - 30 nov 2017 Mac/Iphone PC/Android
Bli inte en SAAB
Avsnittet handlar om säljargument och hur man kan utveckla dem för att ”sticka ut” från konkurrenterna och inte bli en SAAB:
- utveckla befintliga säljargument för era produkter och tjänster
- Skapa nya säljargument
Lyssna 18 min - 20 nov 2017 Mac/Iphone PC/Android
Lyckas som försäljningschef
Försäljningschefer som vill sova gott eller ännu bättre om nätterna och inte jobba dygnet runt har nytta av att lyssna på det här avsnittet. Vi kommer att prata om - Hur man hanterar konflikter med andra chefer - Hur man undviker konflikter med sina säljare - Hur man får mera och bättre säljdriv - Roligare och effektivare säljmöten - Hur man får sin vilja igenom på strategisk nivå
Lyssna 20 min - 9 nov 2017 Mac/Iphone PC/Android
Merförsäljning som lyfter
För säljare, konsulter och försäljningschefer! Få er merförsäljning till B2b att lyfta! Alla pratar om att det är det lättaste sättet att öka sin försäljning på och dessutom det billigaste sättet också. Men många gånger "är det mycket snack och liten verkstad" Så lyssna på detta avsnitt och få nya tips och idéer för hur ni i praktiken verkligen kan göra det. Kanske redan i morgon eller nästa vecka!
Lyssna 20 min - 28 okt 2017 Mac/Iphone PC/Android
Säljande offerter säljer
Företag som säljer produkter och tjänster i en konkurrens utsatt bransch eller har ett okänt varumärke eller bedriver telefonförsäljning har stor nytta av att lyssna. En säljande offerter "säger mera" och skapar intresse och förtroende för att få flera och snabbare avslut.
Lyssna 30 min - 7 okt 2017 Mac/Iphone PC/Android
Kundtjänst - 100 % merförsäljning
För chefer och kundtjänst - Lyssna på Säljcoachens tips om hur man kan få försök till merförsäljning i alla samtal utan att"kränga" eller vara "för på" vid inkommande samtal till kundtjänst. I det här avsnittet går vi också igenom hur man kan få säljfokus och en säljkultur på kundtjänst.
Lyssna här 18 min - 29 sep 2017 Mac/Iphone PC/Android
Försäljningschefens 5 största misstag
Vi fokuserar på försäljningschefen 5 största och vanligaste problem som vi säljare upplever med våra försäljningschefer. Vilka leder till sämre säljdriv och lägre försäljning men också gör att säljare sluta i förtid. Till varje misstag får ni också 3 tips hur man som försäljningschef kan vända situationer och göra dem till 5 fördelar istället.
Lyssna här 25 min - 7 sep 2017 Mac/Iphone PC/Android
Framtidens försäljning - Coacha kunden
Hur du som säljare och säljchef hittar dina kunder på nätet i den digitala köpresan. Utan att behöva ringa "kalla samtal" . Då blir det extra viktigt med hur du utformar dina informationsmejl och offerter. Vi kommer också att prata om hur du som säljare hanterar inkommande samtal genom att intervjua kunden om var de befinner sig på den digitala köpresan för att kunna anpassa säljtekniken efter det.
Lyssna här 24 min - 27 aug 2017 Mac/Iphone PC/Android
Den digitala köpresan vs den analoga säljresan
Idag googlar 90 % av alla kunder innan köp. Därför är viktigt att vi som företag och säljare förstår hur den digital köpresan fungerar. Hur den faktiskt stöttar vår försäljning. Nyckel är kommunikation på kundens villkor som bestäms var kunden befinner sig på köpresan som består av 4 steg. Lyssna på det här avsnittet och lär hur den påverkan er försäljning
Lyssna här 34 min - 2 aug 2017 Mac/Iphone PC/Android
Lyssnarnas frågor
Ta del av våra lyssnares frågor om allt från Mötesbokning till avslut. med fokus på at boka möten och göra avslut vilket också de första säljare oavsett bransch nästa alltid tycker är svårt. Men det finns också andra intressanta frågor och svar som gör försäljningen både roligare och effektivare.
Lyssna här 9 min - 8 mars 2017 Mac/Iphone PC/Android
Framtidens försäljning om 10 år
Hur kommer vi att sälja om fem år eller om 10 år. Det är svårt att sia men redan nu finns det antal tendenser som påverkar vår försäljning. Är det redan nu omodernt att boka personliga möten. Kan man som säljare bli effektivare och få flera avslut genom att möta vår kunder via skype, mejl etc.
Lyssna här 16 min - 9 feb 2017 Mac/Iphone PC/Android
Säljargument för tekniska branscher
Säljargument för tekniska branscher blir ofta för tekniska. Vilket gör att beslutsfattare som inte är tekniker inte förstår fördelarna . Här får du tips och nya idéer om hur man kan ta fram nya säljargument eller vässa dem man redan har för att också sticka ut från era konkurrenter.
Lyssna här 20 min - 25 jan 2017 Mac/Iphone PC/Android
Inga kalla samtal längre
Bli en framtidens säljare och sluta ringa kallt redan nu. Se till att få varma leads och prospect att ringa på för mötesbokning och telefonförsäljning till B2B. Låt leadsen komma till dig! konkreta tips och råd hur du får dem via Facebooks, Linked in, Adwords Analytics. Lyssna och få nya ideér
Lyssna här 40 min - 9 jan 2017 Mac/Iphone PC/Android
Rekrytera säljare utan CV-fokus
Lyssna på detta avsnitt och hitta säljare lättare eller få större möjligheter att få ett ännu bättre säljjobb utan fokus på ett CV.
Lyssna här 5 min - 8 dec 2016 Mac/Iphone PC/Android
Inköpare som prutar
I det här avsnittet går vi igenom hur man som säljare hanterar inköpare som bara fokuserar på priset utan att gå i försvarsställning. Du får också många konkreta tips på hur du ska strukturera ditt möte så att du för ett bra möte med fokus på era produkter och tjänster fördelar och säljargument.
Lyssna här 9 min - 24 nov 2016 Mac/Iphone PC/Android
Alla "hatar" säljare
Varför "hatar" alla säljare och varför känner alla obehag när en säljare ringer. Det gäller telefonförsäljning, mötesbokning och uppföljning av en offert. Lyssna på detta avsnitt så får du svaren men också tipsen så att leder till att "alla gillar säljare"
Lyssna här 11 min - 22 nov 2016 Mac/Iphone PC/Android
Om säljkursen Grund - Alla branscher
Säljkursen "Från mötesbokning till Avslut" genom att coacha kunden till köp. Vi beskriver vad vi gör under kursen och hur utbildningen går till. Du får också en inblick i hur man coachar kunden från själva mötesbokningen till avsluten utan "vara för på" men ändå få bra driv i försäljningen..
Lyssna här 9 min - 31 okt 2016 Mac/Iphone PC/Android
Om säljkursen - Teknisk försäljning - 2 dagar
Säljkursen för tekniker och konsulter som säljer tekniska produkter och komponenter samt konsulttjänster. Den beskriver i vad kursdeltagarna får lära sig för att kunna sälja till inköpare och tekniker med varierade teknisk kompetens. Ett genomgående tema är den Coachande säljmetoden
Lyssna här 11 min - 31 okt 2016 Mac/Iphone PC/Android
Sista minuten tips inför ditt kundbesök
Ska du om en liten stund in på ett viktigt kundmöte och gärna vill ha ett avslut. Lyssna på detta avsnitt och få 4 korta och effektfulla tips.
Lyssna här 1 min - 21 sep 2016 Mac/Iphone PC/Android
Utmana dig själv....
Utmana dig själv. Gör inte som du brukar! Testa och prova något nytt!
Så kan du sälja mycket mera än du trott vara möjligt. Oavsett om du ny säljare eller varit med ett tag.
Lyssna här 9 min - 26 sep 2016 Mac/Iphone PC/Android
Kunden går på avslut själv
I det här avsnittet kommer du att få många säljtips om hur kunden gör sin egen sammanfattning i slutet av kundmötet. Tar ut de bästa säljargumenten som kunden dessutom kommer ihåg. Utan att du som säljare behöver vara "för på" Genom att coacha kunden kommer kunden själv till insikt.
Lyssna här 14 min - 26 sep 2016 Mac/Iphone PC/Android
Presentera utan gäspningar och sms
Att presentera våra tjänster och produkter utan att våra kunder gäspar eller kollar på mobilen kan vara en utmaning! Hur skapar vi intresse ? Hur ska vi få åhörare som blir delaktiga ? Lyssna på detta avsnitt och få svaren till hur det dessutom leder till flera affärer och avslut.
Lyssna här 13 min - 26 sep 2016 Mac/Iphone PC/Android
Styr din vilja att sälja
Viljan att sälja är nyckeln till bra försäljning och sin egen viljan kan man styra om man vill! Men då måste man utmana sig, att ta sig ur vora komfortzonen. det här avsnittet får du nyckeln till vilka viljor vi kan tampas med när det går trögt att sälja.
Lyssna här 12 min - 15 aug 2016 Mac/Iphone PC/Android
Att bli omtyckt i privat- och affärslivet
I det här avsnittet får du lära dig hur man blir omtyckt i både affärslivet och i privatlivet. Vi är ju samma personer på våra jobb som hemma och det kan vi ha nytta av när vi säljer. Men utan att "kränga" I det här avsnittet tar vi upp:
- Hur du skapar bättre relationer i ditt privatliv
- och använda den kunskapen i din säljroll
Lyssna här 21 min - 15 aug 2016 Mac/Iphone PC/Android
Sälj mera - jobba som en journalist
En journalist är duktig på att ställa frågor. En säljare är duktig på att prata. En kombination är ett vinnande koncept . I det här avsnittet går vi igenom hur vi som säljare skapar intresse hos kunden genom att intervjua för att kunna anpassa vår presentation efter kundens förväntningar och kunskap
Lyssna här 22 min - 15 aug 2016 Mac/Iphone PC/Android
Gå inte i försvarsställning
I det här avsnittet går vi igenom hur man hanterar invändningar vid mötesbokningar och vid telefonförsäljningar. Till exempel, "vi har redan en leverantör" eller "inte just nu". Du får konkreta tips att vända ett samtal utan att vara"för på" eller att du komma att känna dig som en krängare
Lyssna här 15 min - 8 aug 2016 Mac/Iphone PC/Android
3 tips för att boka flera möten
Säljteknik - Det här avsnittet handlar om säljteknik för att kunna boka flera och bättre kundmöten. Du får också 3 konkreta säljtips hur inledningar för telefonförsäljningar kan låta utan att du låter som en "krängare"
Lyssna här 21 min - 8 aug 2016 Mac/Iphone PC/Android