Säljtips med fokus på att "coacha kunden"
7 säljtips om att sälja via Teams och Zoom
- Fråga inte ens om ett personligt kundmöte - bara efter ett digitalt kundbesök
- Fråga om ett möte på max ca20-30 minuter
- Inled varje kundmöte med att intervjua kunderna om deras arbetsbakgrund
- Intervjua också om de har erfarenheter av era tjänster och produkter eller liknande
- Be sidan kunden presentera sitt företag
- Presentera ditt företag och era produkter och tjänster på max 1-2 minuter.
- Därefter frågar du om kundens förväntningar på mötet, vad de vill veta och inte veta
- Presentera era produkter och tjänster som en dialog med kunden
5 säljtips - Sluta ”kränga” och börja sälja
- Låt kunden stå i centrum genom hela mötet
- Försök att få kunden att prata mer än vad du gör
- Låt alltid kunden börja prata i början av mötet och i slutet
- Bli duktig på att ställa frågor istället för att bara prata
- Undvik att ställa privata frågor för att skapa en affärsrelation
5 säljtips - Presentera bättre
- Börja med att presentera dig och ditt företag på en minut för att skapa förtroende och intresse
- Intervjua kunden om kundens kunskapsnivå innan din stora presentation
- Fråga kunden vad de vill få ut av mötet, vad de vill höra dig presentera
- Anpassa din presentation efter kundens kunskapsnivå och förväntningar
- Presentera ditt företags produkter och tjänster genom att ställa coachande behovsfrågor
Presentationsteknik - Möten via Teams/Zoom Mac/Iphone PC/Android
8 fördelar med kundmöten via Teams/Zoom Mac/Iphone PC/Android
Inköpare som prutar Mac/Iphone PC/Android
Låt kunden gå på avslut själv Mac/Iphone PC/Android
Säljargument som "sticker ut" Mac/Iphone PC/Android
Omtyckt i privat- och affärslivet Mac/Iphone PC/Android
Säljande offerter som säljer Mac/Iphone PC/Android
4 säljtips - Invändningar
- Berätta inte vad kunden får för pengarna på en gång
- Gå inte i försvarsställning
- Bekräfta att du har förstått kunden
- Ta reda på om kunden verkligen tycker att det är dyrt
5 säljtips - Coacha kunden till avslut
- Se till att du har minst 20% tid kvar för avslutningsfrågor
- Fråga kunden vad de tycker om er lösning/tjänst
- Fråga också vad de tycker är mest intressant förutom priset
- Fråga också varför de skulle välja er som leverantör
7 säljtips - Säljmisstag
- Säljare pratar ofta för mycket
- En säljare försökt ofta hitta något privat att prata om
- Säljaren tar inte reda på kundens kunskapsnivå
- En säljare bestämmer ofta vad mötet ska handla om
- Börjar öfat med "kallprat" och gör sedan sin presentation
- Fokuserar för lite på avslutningsfrågor
- Vill du få fler tips kontakta Säljcoachen