Säljutbildning Media – Allt från digitalt till tryckt media
Säljutbildning Media 1- 3 dagar
En säljutbildning anpassad för ert företag och mediabranschen
Säljutbildning för försäljning inom media finns som 1,2 eller 3-dagars utbildning.
Vi skräddarsyr utbildningen efter de önskemål som passar ert företag bäst.
Målsättning säljutbildning ”försäljning inom mediabranschen”
Säljutbildning Media – Sälja men inte ”kränga” inom mediabranschen
Många säljare inom media sitter kvar i ”ordermottagningsfasen” och jobbar inte tillräckligt
mot nya kunder. Det gör att mängden kunder minskar och det blir allt svårare att nå
de uppsatta målen. En tydlig strategi för nyförsäljnings krävs därför och även
ett aktivt relationsarbete.
Här passar den coachande säljtekniken bra då vi får bättre inblick i kundens behov och
enklare kan få kunden delaktig i både mediamix och avslut. Vi bygger då långa relationer
som gör att vi får en närvarande och aktiv kund.
Ta bort fokus på priset och hantera invändningar
Inom media idag är det ett stort fokus på priset och har så varit ett antal år nu. Rabatterna har blivit förutsättningar för affärerna snarare än att guida kunden rätt i dagens blandning av olika kanaler. Då är det extra viktigt att ha en säljteknik som flyttar fokus från prisfrågan och tar fasta på kundens behov. Under säljutbildningen går vi igenom hur man med hjälp av frågor och presentationer kan göra det.
Säljutbildning Media – Merförsäljning
Att sälja mer till samma kund är oftast den billigaste och snabbaste vägen till ökad försäljning. För att få en lyckad bearbetning krävs det en merförsäljnings- och relationsplan vilket nästan alltid saknas.
Det är viktigt är att ta fram lämpligt säljmaterial och göra säljfrågor men det viktigaste av allt är att stämma av kundens behov nu och framöver. Vad driver kundens affär och hur kan vi bidra till att göra den bättre? Vilka samarbeten krävs förutom en klassisk annonsaffär? Hur kan vi addera mervärde och hjälpa kunden att uppnå sina mål? Och hur ska vi ta betalt i framtiden?
Hur vi ställer frågor är avgörande för om vi får mera information eller inte om kommande aktiviteter och om vi får bli en samarbetspartner till kunden istället för leverantör. Och vilka värden just vårt företag kan addera.
Bygg en relation till kunden genom strukturerade återkopplingar
Att jobba långsiktigt och vara ett självklart val för kunden kräver att vi har en tydlig process.
En relation kommer inte av sig själv och här krävs återkoppling och aktivitet. Vi går tillsammans igenom hur en bra plan för detta kan se ut och hur du kan jobba smartare mot din kund. Vi pratar om säljstöd och struktur och diskuterar vilka aktiviteter som lämpar sig mot respektive kund.