Säljkurs – Att sälja tjänster med Teams eller Zoom

Säljkurs att sälja tjänster

Fakta säljkursen – Att sälja tjänster

Grundkurs:  Säljare & konsulter
Längd: 2 dagar från kl. 09.00 – 16.00
Plats: Stockholm, Göteborg eller via Teams & Zoom 
Pris:
 11 900 kr ex. moms

Allt det här ingår i kursavgiften:

Boken ”Coacha till köp” säljkursen i bokform
Telefoncoaching i 3 månader efter säljkursen

Säljmetod: Att coacha kunden till köp
Upplägg: Utbildning i 10 säljmoment från mötesbokning till avslut  på ett ett konkret och praktisk sätt
Att sälja via Teams & Zoom: Lär dig sälja online, fokus på inledningar, presentation och avslut
Måltider: Kaffe, lunch och frukt

Säljkursens -10 säljmoment

  • Försäljning för vanliga kundbesök och för kundmöten via Teams och Zoom

     

  • Att boka nykundsmöten

     

  • Hantera invändningar ”vi har konsulter ” eller "inget behov"

     

  • Planera och strukturera mötesbokningen

     

  • En agenda för alla typer av nykundsmöten

     

  • Att inleda ett personligt kundbesök samt ett möte med kund via Teams eller Zoom

     

  • Intervjufrågor om kundens kunskapsnivå

     

  • Presentationsteknik med behovsfrågor för både onnlineförsäljning och besöksförsäljning

     

  • Använda säljargument som gör kunden intresserad av era tjänster

     

  • Beslutspsykologi - Avslutningsfrågor

     

  • Att göra säljande offerter

     

Den coachande säljmetoden går ut på att ställa frågor och inte bara behovsfrågor. Vi frågar om kundens erfarenheter och kunskaper för att kunna anpassa presentationer, säljargument och avslut. Vi ställer frågor fast vi vet svaret för att få kunden delaktig i mötet vilket leder till flera avslut.

Digitalt deltagande på distans

Du kan också välja att vara med på säljkursen via Microsoft Teams. Tillsammans med deltagarna på plats hos oss blir det en  interaktiv och  aktiv säljkurs på distans.  Uppkopplingen är väldigt enkel:

  • Du behöver inte ladda hem någon programvara
  • Du får en länk av oss som det bara är att klicka på
  • Inom 10 sekunder är du en av deltagarna på kursen
  • Inga förkunskaper behövs
Image

Datum säljkurs – Stockholm

8-9 december, 26-27 januari

Datum säljkurs – Göteborg

10-11 december, 28-29 januari

4 säljargument för att gå säljkursen ”Att sälja tjänster”

  • Att coacha kunden passar perfekt vid försäljning av tjänster
  • Du lär dig sälja både digitalt och vid personliga kundbesök
  • Du kommer att boka flera nykundsmöten
  • Du får flera avslut utan att ”kränga”

Säljkursens är konkret och praktisk

Deltagarna skriver ett säljdokument med konkreta exempel på allt från mötesbokning till avslut samt hur man kan strukturerar och planerar sin försäljning.
Fokus blir på det egna företagets tjänster och alla får en möjlighet att skräddarsy sin egen säljteknik för sin speciella bransch.

7 nya kunskaper

  • Att boka digitala- och personliga nykundsbesök
  • Att leda kundmöten strukturerat
  • Inte gå i försvarsställning vid invändningar
  • Presentationsteknik – onlineförsäljning + säljbesök
  • Att ställa behovsskapande frågor
  • Ställa flera avslutningsfrågor
  • Göra offerter utan fokus på priset

Försäljning via Teams eller Zoom kan öka försäljningen

    Digitala kundbesök när det gäller nyförsäljning kommer många gånger göra det lättare att boka ”förstagångsmöten” och öka försäljningen. Både kunder och säljare inser att det finns  fördelarna med att sälja och att träffas online för att se om våra tjänster är intressanta innan man träffas personligen. Att genomföra ett digitalt möte via Teams och Zoom skiljer sig främst åt vid följande säljmoment.

    • Mötesbokningen – Blir lättare att boka flera kundmöten, både vid nyförsäljning och merförsäljning
    • Inledningen – Det blir svårare att få till en naturlig första kontakt som också är affärsmässig
    • Presentationstekniken – Ställer mycket större krav på att få till en dialog istället för en monolog
    • Avsluten -Viktigt att vara mera konkret och tydlig med flera avslutningsfrågor

    Det är därför viktigt att anpassa säljtekniken för intresseskapande  digitala kundmöten både för nykunds- och merförsäljning.  Under säljkursen går vi igenom de säljmoment som skiljer sig åt jämfört med traditionell försäljning så att du kan känna dig lugn och trygg oavsett hur du  träffar dina kunder.

    säljkurs -  sälja tjänster

    Skapa unika säljargument

    Vid tjänsteförsäljning även skapa intresse för era tjänster. Då blir det extra viktigt att jobba med säljargument så att de blir tydliga och intressanta. Detta för att kunna visa vilken nytta tjänsterna kan göra. Under säljkursen går vi igenom:

    • Göra unika säljargument som skapar intresse för era tjänster
    • Hur använda rätt säljargument för era tjänster till respektive målgrupp

    Effektiv mötesbokning

    Genom att underlätta för kunden att säga nej tidigt i samtalet då vi bokar möte får vi förtroende och får återkomma senare. Men för att få flera ja så är det viktigt att inledningen är förtroendeingivande och väcker intresse. Under säljkursen går vi igenom:

    • Att boka möte med intresseväckande frågor
    • Hur man hanterar invändningar som ”Vi har tillräckligt med konsulter”

    Presentationsteknik

    Om kunden är kunnig är möjligheterna mycket större att få kunden delaktig i mötet. Genom att coacha kunderna att själv komma på vad som skall göras ökar motivationen att bli aktiv och vi når lättare och snabbare ett avslut. Under säljkursen går vi igenom:

    • Att ställa frågor så att kunden själv ser sitt behov
    • Hur få kunden delaktig i presentationen och säljprocessen?

    Flera avslut utan att vara ”för på”

    När vi kommer till avsluten är det viktigt att vara coachande för att inte framstå som en krängare. Många konsulter tycker avsluten är svåra då de tror att de måste övertala och övertyga kunden att köpa. Men det ska vi inte! Under säljkursen går vi igenom:

    • Beslutspsykologi
    • Avslutningsfrågor
    • Hur vi förkortar beslutsprocessen
    • Att sälja till de som inte har rätt att fatta beslut

    Nöjda deltagare och företag på våra säljkurser

    ”Bra föreläsare, bra dialog överlag. Varvning mellan teori och praktiska exempel lyfte förståelsen. Alltid bra med reflektion i utbildningar utifrån sina egna erfarenheter och utmaningar och kursen medgav detta.”Lennart Wetterholm från Sweco
    ”Jag kommer ha stor nytta av kursen. Verktygen och teknikerna jag lärde mig kommer vara till stor hjälp i kommande kundkontakter. En del av materialet gick även att omsätta i privatlivet vilket var roligt”Mikael Falck från Hogia
    ”Tack för säljutbildningen! RIKTIGT bra! Jag tänker annorlunda, både i jobbet men även privat. Nu kan jag sälja mera utan att kränga genom att presentera bättre och fokusera mer på avsluten.” Mike Linden från EON
    ”Nytt säljtänk som passar mig jättebra i min roll som säljare att sälja in våra träningstjänster på”Christoffer Bengtsson på Actic