Säljkurs - Att sälja tjänster och konsulttid

Lär dig att sälja via Teams eller Zoom samt vid personliga kundbesök

Säljkurs att sälja tjänster

Fakta säljkursen - Att sälja tjänster

Grundkurs:  Säljare & konsulter
Längd: 2 dagar från kl. 09.00 – 16.00
Plats: Stockholm, Göteborg eller via Teams & Zoom 
Pris:
 11 900 kr ex. moms

Allt det här ingår i kursavgiften:

Boken ”Coacha till köp” säljkursen i bokform
Telefoncoaching i 3 månader efter säljkursen

Säljmetod: Att coacha kunden till köp av tjänster och konsulttimmar utan att "vara för på "
Upplägg: Utbildning i 10 säljmoment  för att sälja tjänster från mötesbokning till avslut  
Att sälja via Teams & Zoom: Lär dig sälja online, fokus på inledningar, presentation och avslut

Säljkursens -10 säljmoment

  • Försäljning för vanliga kundbesök och för kundmöten via Teams och Zoom

     

  • Att boka nykundsmöten för att sälja in tjänster och konsulttimmar

     

  • Hantera invändningar ”vi har konsulter ” eller "inget behov"

     

  • Planera och strukturera mötesbokningen

     

  • En agenda för alla typer av nykundsmöten

     

  • Att inleda ett personligt kundbesök samt ett möte med kund via Teams eller Zoom

     

  • Intervjufrågor om kundens kunskapsnivå

     

  • Presentationsteknik med behovsfrågor för både onnlineförsäljning och besöksförsäljning

     

  • Använda säljargument som gör kunden intresserad av era tjänster

     

  • Beslutspsykologi - Avslutningsfrågor

     

  • Att göra säljande offerter

     

Gå säljkursen online

Du kan också välja att vara med på säljkursen via Microsoft Teams. Tillsammans med deltagarna på plats hos oss blir det en  interaktiv och  aktiv säljkurs på distans. 

  • Du behöver inte ladda hem någon programvara
  • Du får en länk av oss som det bara är att klicka på
  • Inom 10 sekunder är du en av deltagarna på kursen
  • Inga förkunskaper behövs
Image

Datum säljkurs - Stockholm

8-9 juni, 24-25, aug 7-8 sep, 5-6 okt, 9-10 nov, 7-8 dec

Datum säljkurs - Göteborg

26-27 aug, 14-15 okt, 25-26 nov

5 säljargument för att gå säljkursen

  • Att coacha kunden passar perfekt vid försäljning av tjänster och konsulttid
  • Du lär dig sälja både digitalt och vid personliga kundbesök
  • Du lär dig att presentera och sälja din egen konsulttid
  • Du kommer att boka flera nykundsmöten
  • Du får flera avslut utan att "kränga"

Coacha kunden till köp

Den coachande säljmetoden går ut på att ställa frågor och inte bara behovsfrågor. Vi frågar om kundens erfarenheter och kunskaper för att kunna anpassa presentationer, säljargument och avslut. Vi ställer frågor fast vi vet svaret för att få kunden delaktig i mötet vilket leder till flera avslut.

7 nya kunskaper

  • Att boka digitala- och personliga nykundsbesök
  • Att leda kundmöten strukturerat
  • Inte gå i försvarsställning vid invändningar
  • Presentationsteknik - onlineförsäljning + säljbesök
  • Att ställa behovsskapande frågor
  • Ställa flera avslutningsfrågor
  • Göra offerter utan fokus på priset

Att sälja tjänster och konsulttimmar är att sälja förtroende

Att bygga förtroende är utan tvekan det viktigaste när vi säljer tjänster och konsulttimmar. Det handlar om förtroende för vårt företag vilket är extra viktigt om företaget är okänt i branschen. Det är också avgörande  att vi som säljare och konsulter får kundens respekt.  Under säljkursen kommer du att lära dig att presentera  dig själv som konsult och era tjänster på ett förtroendeingivande sätt

    Säljargument som skapar intresse för era tjänster och konsulter

    För att skapa intresse för vår våra tjänster måste kunden se nyttan av vår konsultation och vad de eventuellt slipper att göra. För att få det tydligt och konkret kommer vi under säljkursen lägga extra sort fokus på era säljargument

    Försäljning via Teams eller Zoom kan öka försäljningen

    Digitala kundbesök vid nyförsäljning kommer många gånger göra det lättare att boka "förstagångsmöten" och öka försäljningen. Både kunder och säljare inser att det finns  fördelarna med att sälja och att träffas online för att se om våra tjänster är intressanta innan man träffas personligen. Att genomföra ett digitalt möte via Teams och Zoom skiljer sig främst åt vid följande säljmoment.

    • Mötesbokningen - Blir lättare att boka flera kundmöten, både vid nyförsäljning och merförsäljning
    • Inledningen - Det blir svårare att få till en naturlig första kontakt som också är affärsmässig
    • Presentationstekniken - Ställer mycket större krav på att få till en dialog istället för en monolog
    • Avsluten -Viktigt att vara mera konkret och tydlig med flera avslutningsfrågor

    säljkurs -  sälja tjänster

     Under säljkursen går vi igenom de säljmoment som skiljer sig åt jämfört med traditionell försäljning så att du kan känna dig lugn och trygg oavsett hur du  träffar dina kunder.

      Skapa unika säljargument

      Vid tjänsteförsäljning även skapa intresse för era tjänster. Då blir det extra viktigt att jobba med säljargument så att de blir tydliga och intressanta. Detta för att kunna visa vilken nytta tjänsterna kan göra. Under säljkursen går vi igenom:

      • Göra unika säljargument som skapar intresse för era tjänster
      • Säljargument så att kunden ser nyttan av era tjänster konsulttimmar

      Effektiv mötesbokning

      Genom att underlätta för kunden att säga nej tidigt i samtalet då vi bokar möte får vi förtroende och får återkomma senare. Men för att få flera ja så är det viktigt att inledningen är förtroendeingivande och väcker intresse. Under säljkursen går vi igenom:

      • Att boka möte med intresseväckande frågor
      • Hur man hanterar invändningar som "Vi har tillräckligt med konsulter"

      Presentationsteknik

      Om kunden är kunnig är möjligheterna mycket större att få kunden delaktig i mötet. Genom att coacha kunderna att själv komma på vad som skall göras ökar motivationen att bli aktiv och vi når lättare och snabbare ett avslut. Under säljkursen går vi igenom:

      • Att ställa frågor så att kunden själv ser sitt behov
      • Hur få kunden delaktig i presentationen och säljprocessen?

      Flera avslut utan att vara "för på"

      När vi kommer till avsluten är det viktigt att vara coachande för att inte framstå som en krängare. Många konsulter tycker avsluten är svåra då de tror att de måste övertala och övertyga kunden att köpa. Men det ska vi inte! Under säljkursen går vi igenom:

      • Beslutspsykologi
      • Avslutningsfrågor
      • Hur vi förkortar beslutsprocessen
      • Att sälja till de som inte har rätt att fatta beslut

      Nöjda deltagare och företag på våra säljkurser

      "Bra föreläsare, bra dialog överlag. Varvning mellan teori och praktiska exempel lyfte förståelsen. Alltid bra med reflektion i utbildningar utifrån sina egna erfarenheter och utmaningar och kursen medgav detta."Lennart Wetterholm från Sweco
      "Jag kommer ha stor nytta av kursen. Verktygen och teknikerna jag lärde mig kommer vara till stor hjälp i kommande kundkontakter. En del av materialet gick även att omsätta i privatlivet vilket var roligt"Mikael Falck från Hogia
      "Tack för säljutbildningen! RIKTIGT bra! Jag tänker annorlunda, både i jobbet men även privat. Nu kan jag sälja mera utan att kränga genom att presentera bättre och fokusera mer på avsluten." Mike Linden från EON
      "Nytt säljtänk som passar mig jättebra i min roll som säljare att sälja in våra träningstjänster på"Christoffer Bengtsson på Actic