Säljkurs för erfarna säljare i tekniska branscher
Fakta säljkurs tekniska säljare
Nivå: För tekniska säljare med erfarenhet
Längd: 2 dagar kl. 09.00-16.00
Pris: 11 900 kr ex moms
Säljmetod: Att coacha kunden till avslut utan att ”kränga” eller vara ”för på”
Upplägg: Konkreta diskussioner och praktiska övningar från verkliga scenarios inom teknisk försäljning
Utbildningsmaterial: Boken ”Coacha till köp”
Måltider: Kaffe, lunch och frukt
Antal deltagare: 4-10 personer
Säljkursen ger inspiration
Att boka fler nykundsmöten med ny säljteknik
Att sälja till inköpare som bara vill få ner priset
Hantera invändningar som te x "har redan leverantör" eller "inget behov"
Ny presentationsteknik av tekniska produkter och tjänster
Utveckla era säljargument mer än konkurrenterna
Behovsfrågor som ökar intresset
Flera och bättre avslutningsfrågor
Offerter utan fokus på priset
Podcast – innovativ säljteknik
8 tips – säljmöte med en inköpare
Mac/Iphone PC/Android
Skippa privatsnacket
Mac/Iphone PC/Android
Gå på avslut utan att ”jaga” kunden
Mac/Iphone PC/Android
Mötesbokning utan att ”tränga” sig på Mac/Iphone PC/Android
Säljkurs Stockholm – Datum
10-11 sep, 8-9 okt, 4-5 nov, 3-4 dec
Säljkurs Göteborg – Datum
10-11 okt, 28-29 nov, 12-13 dec
Lyssna på alla avsnitt
Säljkurs för tekniker – för ny inspiration
Kursen Teknisk försäljning nivå 2 ger deltagarna motiverande tips och inspirerande nya sätt att se på försäljningen. Vi går igenom allt från mötesbokning i tekniska branscher till avslut och säljande offerter. Våra erfarna deltagare – flera med upp till 20 års erfarenhet – brukar få med sig många nyttiga tips och nya infallsvinklar att testa i sin försäljning.
Att coacha kunderna ger flera affärer
För dig som säljer tekniska tjänster, komponenter, system och produkter är det extra viktigt att anpassa säljtekniken efter kundens tekniska kunskapsnivå. På säljkurserna för teknisk försäljning lär vi därför ut den coachande säljmetoden. Metodiken är hämtad från det coachande ledarskapet och innebär att du ställer frågor och får reda på kundens tekniska förkunskaper gällande din produkt eller tjänst. Frågorna gör också kunden delaktig och du får kunden att inse sitt eget behov. Det ger både fler och bättre avslut.
Mötesbokning för att sälja mer i tekniska branscher
Vid försäljning till tekniska branscher är det viktigt att kunden känner sig trygg redan vid mötesbokningen. Detta eftersom tekniska produkter och tjänster kan vara avgörande för kundföretagets produktion eller säkerhet. Vår säljmetodik innebär att vi aldrig låter som telefonförsäljare och att vi alltid accepterar ett nej. Det ökar kundens förtroende och därmed intresset för dina produkter eller tjänster. Kunderna blir då mer benägna att våga byta leverantör.
Att hantera invändningar vid mötesbokning och avslut
Det är ganska vanligt vid teknikförsäljning att man får höra att ”vi har redan en leverantör som vi är nöjda med” eller ”vi löser det själva”. Under säljkursen får du dokumentera de viktigaste invändningarna gällande just de system, komponenter, produkter eller tjänster som du säljer. Vi övar på att hantera och bemöta invändningarna utan att gå i försvarsställning.
Möte med en inköpare
Som teknisk säljare vill man helst träffa en annan tekniker. En inköpare är oftast mer fokuserad på priset i stället för på tekniken. Under Säljkurs för tekniker nivå 2 lär du dig att få bort fokus från priset och att få inköparen delaktig och intresserad.
Möte med en tekniker
När vi som säljare i tekniska branscher har kundmöten med andra tekniker går det smidigare att kommunicera på en högre teknisk nivå. Men det är ändå viktigt att du tar reda på varje kunds tekniska kunskaper för att kunna presentera dina produkter eller tjänster på rätt sätt. Under Säljkurs för tekniker nivå 2 lär du dig att anpassa din försäljning till olika tekniska kunskapsnivåer och olika personligheter.
Säljargument som intresserar både inköpare och tekniker
Många gånger har aktörer inom samma tekniska bransch säljargument som liknar varandra. Vid försäljning av exempelvis komponenter, ventiler eller hydraulik kan skillnaden vara försvinnande liten.
Du får fler och snabbare avslut med coachande avslutningsfrågor
Att sälja tekniska produkter och tjänster innebär ofta långa försäljningsprocesser. Produkterna och tjänsterna har inte sällan långa ledtider, oavsett om kunden har en leverantör eller inte. Redan på kundmötet gäller det därför att komma så långt som möjligt i avslutningsarbetet.