Säljutbildning – telefonförsäljning genom att ”coacha kunden till köp”
Säljutbildning – Fakta
Längd: 1 -2 dagar
Innehåll: Allt från mötesbokning till avslut och säljande offerter
Säljmetod: Att coacha kunden till köp utan att ”vara för på ”
Dokumentation: Gemensam framtagning av samtalsmanus
Antal deltagare från ert företag: 3-20/st
Upplägg: Teori varvas löpande med att ringa riktiga säljsamtal då vi är med och medlyssnar
Pris: Offert lämnas, kontakta oss
Målsättning med säljutbildningen
Att skapa ”driv” i försäljningen med ny säljteknik som ger ny inspiration och motivation
Att ta fram nya inledningar som skapar intresse och färre NEJ
Att hantera invändningar bättre för att inte missa försäljning utan att "vara för på"
Presentationsteknik speciellt för telefonförsäljning som ökar intresset för era produkter och tjänster
Att utvecklar era säljargument efter era olika målgrupper
Beslutspsykologi - Att få flera och snabbare avslut med coachande avslutningsfrågor
Gratis analys av era samtal
Mejla in 3 samtal för en analys av er säljteknik. Utan kostnad! Sedan får ni tillbaka RÖTT, ORANGE eller GRÖNT ljus samt kommentarer på era :
- Inledningar
- Presentationer
- Säljargument
- behovsfrågor + avslutningsfrågor
- Invändningar
Sveriges branschförening om att möten på rätt sätt
Nöjda företag och kunder
Teori varvas med riktiga säljsamtal
Teori varvas med praktik genom att ringa riktiga säljsamtal löpande. Vi börjar med ca tre timmar utbildning och sedan en timmes ringande med medlyssning. Fortsätter sedan med teorin och förbättrar vårt säljmanus, ringer igen osv under en heldag eller halvdagar beroende på vad som passar er bäst. Vi testar fram bästa inledningar, behovsfrågor och tränar på att hantera invändningar och gör anpassade avslut efter målgrupp och produkt.
Inledningen styr hela samtalet
En inledning på ett säljsamtal ska vara en intresseväckare som gör kunden nyfiken och intresserad att fortsätta prata. Genom att ställa flera och bättre frågor kommer vi längre i säljprocessen och gör kunden delaktig och mer ökar köplusten. Satt detta går vi igenom vid Säljutbildning telefonförsäljning.
Coacha kunden till köp
Genom att fråga kunden genom samtalet får vi en acceptans att fortsätta samtalet till avslutet. Vi kallar det den coachande säljtekniken som går ut på att vi inte talar om för kunden vad den behöver utan ställer frågor som gör att kunden själv ser sitt behov. Vilket är speciellt viktigt vid telefonförsäljning. Kunden kommer då i centrum hela tiden och känner inte att vi övertalar dem att köpa eller ”kränga” som de flesta uttrycker det.
Ett nej är ett nej
Vid telefonförsäljning måste vi skapa en förtroendeingivande och professionell framtoning via telefon för att snabbt få veta om kunden är intresserad. Det är viktigt att bemöta invändningar, använda frågeteknik och veta hur försäljningen bäst bör avslutas. Men kanske allra viktigast är att säljaren respekterar kunden. Ett nej är ett nej.
Ett frågemanus ställer kunden i centrum
Duktiga säljare använder ett frågemanus när de ringer. Om du jobbar utan manus när du ringer så upptäcker du snart att du pratar för mycket Då har du inte ställt frågor och missat chansen att sätta kunden i centrum och bli delaktig.
Coacha kunden att prata
När det gäller telefonförsäljning rent allmänt pratar alla säljare för mycket. Kunden förväntar sig det också. Att du ska prata omkull och övertala dem. Vi ska istället låta kunden vara i centrum hela tiden och få dem att prata genom att ställa frågor, rätt frågor, som fångar deras intresse.
Spegla din kund i samtalet
Spegla den du ringer till vad gäller ton, tempo och attityd. En tuff person som är rak och tydlig respekterar dig mer om du är likadan tillbaka. En mer tillbakadragen person tycker om de som är lugna och inte är så entusiastiska och hurtiga. Tanken är att det alltid är lättare att sälja till den man är omtyckt av.
Coachande avslut speciellt för telefonförsäljning
Ett avslut ser helt olika ut beroende på om vi vill ha ett direktavslut eller vill skicka en offert och återkomma. Det påverkar också vår inledning och våra behovsfrågor mycket. Men den gemensamma faktorn är att vi ska låta kunden bestämma sig utan att vi talar om för kunden.