Säljkurs - Att sälja tjänster och konsulttid
Lär dig att sälja via Teams eller Zoom samt vid personliga kundbesök
Fakta säljkursen - Att sälja tjänster
Grundkurs: Säljare & konsulter
Längd: 2 dagar från kl. 09.00 – 16.00
Plats: Stockholm, Göteborg eller via Teams & Zoom
Pris: 11 900 kr ex. moms
Allt det här ingår i kursavgiften:
Säljmetod: Att coacha kunden till köp av tjänster och konsulttimmar utan att "vara för på "
Upplägg: Utbildning i 10 säljmoment för att sälja tjänster från mötesbokning till avslut
Att sälja via Teams & Zoom: Lär dig sälja online, fokus på inledningar, presentation och avslut
Säljkursens -10 säljmoment
Försäljning för vanliga kundbesök och för kundmöten via Teams och Zoom
Att boka nykundsmöten för att sälja in tjänster och konsulttimmar
Hantera invändningar ”vi har konsulter ” eller "inget behov"
Planera och strukturera mötesbokningen
En agenda för alla typer av nykundsmöten
Att inleda ett personligt kundbesök samt ett möte med kund via Teams eller Zoom
Intervjufrågor om kundens kunskapsnivå
Presentationsteknik med behovsfrågor för både onnlineförsäljning och besöksförsäljning
Använda säljargument som gör kunden intresserad av era tjänster
Beslutspsykologi - Avslutningsfrågor
Att göra säljande offerter
Gå säljkursen online
Du kan också välja att vara med på säljkursen via Microsoft Teams. Tillsammans med deltagarna på plats hos oss blir det en interaktiv och aktiv säljkurs på distans.
- Du behöver inte ladda hem någon programvara
- Du får en länk av oss som det bara är att klicka på
- Inom 10 sekunder är du en av deltagarna på kursen
- Inga förkunskaper behövs
Datum säljkurs - Stockholm
10-11 juni, 9-10 sep, 28-29 okt
Datum säljkurs - Göteborg
10-11 juni, 23-24 sep, 28-29 okt
5 säljargument för att gå säljkursen
Coacha kunden till köp
Den coachande säljmetoden går ut på att ställa frågor och inte bara behovsfrågor. Vi frågar om kundens erfarenheter och kunskaper för att kunna anpassa presentationer, säljargument och avslut. Vi ställer frågor fast vi vet svaret för att få kunden delaktig i mötet vilket leder till flera avslut.
7 nya kunskaper
Att sälja tjänster och konsulttimmar är att sälja förtroende
Att bygga förtroende är utan tvekan det viktigaste när vi säljer tjänster och konsulttimmar. Det handlar om förtroende för vårt företag vilket är extra viktigt om företaget är okänt i branschen. Det är också avgörande att vi som säljare och konsulter får kundens respekt. Under säljkursen kommer du att lära dig att presentera dig själv som konsult och era tjänster på ett förtroendeingivande sätt
Säljargument som skapar intresse för era tjänster och konsulter
För att skapa intresse för vår våra tjänster måste kunden se nyttan av vår konsultation och vad de eventuellt slipper att göra. För att få det tydligt och konkret kommer vi under säljkursen lägga extra sort fokus på era säljargument
Försäljning via Teams eller Zoom kan öka försäljningen
Digitala kundbesök vid nyförsäljning kommer många gånger göra det lättare att boka "förstagångsmöten" och öka försäljningen. Både kunder och säljare inser att det finns fördelarna med att sälja och att träffas online för att se om våra tjänster är intressanta innan man träffas personligen. Att genomföra ett digitalt möte via Teams och Zoom skiljer sig främst åt vid följande säljmoment.
- Mötesbokningen - Blir lättare att boka flera kundmöten, både vid nyförsäljning och merförsäljning
- Inledningen - Det blir svårare att få till en naturlig första kontakt som också är affärsmässig
- Presentationstekniken - Ställer mycket större krav på att få till en dialog istället för en monolog
- Avsluten -Viktigt att vara mera konkret och tydlig med flera avslutningsfrågor
Under säljkursen går vi igenom de säljmoment som skiljer sig åt jämfört med traditionell försäljning så att du kan känna dig lugn och trygg oavsett hur du träffar dina kunder.
Skapa unika säljargument
Vid tjänsteförsäljning även skapa intresse för era tjänster. Då blir det extra viktigt att jobba med säljargument så att de blir tydliga och intressanta. Detta för att kunna visa vilken nytta tjänsterna kan göra. Under säljkursen går vi igenom:
Effektiv mötesbokning
Genom att underlätta för kunden att säga nej tidigt i samtalet då vi bokar möte får vi förtroende och får återkomma senare. Men för att få flera ja så är det viktigt att inledningen är förtroendeingivande och väcker intresse. Under säljkursen går vi igenom:
Presentationsteknik
Om kunden är kunnig är möjligheterna mycket större att få kunden delaktig i mötet. Genom att coacha kunderna att själv komma på vad som skall göras ökar motivationen att bli aktiv och vi når lättare och snabbare ett avslut. Under säljkursen går vi igenom:
Flera avslut utan att vara "för på"
När vi kommer till avsluten är det viktigt att vara coachande för att inte framstå som en krängare. Många konsulter tycker avsluten är svåra då de tror att de måste övertala och övertyga kunden att köpa. Men det ska vi inte! Under säljkursen går vi igenom:
Nöjda deltagare och företag på våra säljkurser
"Bra föreläsare, bra dialog överlag. Varvning mellan teori och praktiska exempel lyfte förståelsen. Alltid bra med reflektion i utbildningar utifrån sina egna erfarenheter och utmaningar och kursen medgav detta."Lennart Wetterholm från Sweco
"Jag kommer ha stor nytta av kursen. Verktygen och teknikerna jag lärde mig kommer vara till stor hjälp i kommande kundkontakter. En del av materialet gick även att omsätta i privatlivet vilket var roligt"Mikael Falck från Hogia
"Tack för säljutbildningen! RIKTIGT bra! Jag tänker annorlunda, både i jobbet men även privat. Nu kan jag sälja mera utan att kränga genom att presentera bättre och fokusera mer på avsluten." Mike Linden från EON
"Nytt säljtänk som passar mig jättebra i min roll som säljare att sälja in våra träningstjänster på"Christoffer Bengtsson på Actic