Säljutbildning – Mötesbokning för nyförsäljning
Fakta säljutbildning
Längd: 1 -2 dagar från kl 09.00-16.00
Innehåll: Inledningar, invändningar, säljargument och själva mötesbokningen
Dokumentation: Personliga säljdokument
Säljmetod: ”Att coacha kunden” till möten
Antal deltagare: Från 3-20 stycken
Plats: Hos kund
Upplägg: Teori varvas med medlyssning
Pris: Kontakta Säljcoachen för en offert idag!
Innehåll – säljutbildningen
Framtagning av 3 olika samtalsmanus för mötesbokning med olika målgrupper
Kunskap om hur man använder rätt säljargument vid mötesbokning
Genomgång om hur inledningsfrågorna styr
Kunskap om hur man lär sig känna igen intressesignaler
Hur hantera ett nej och övrig invändningar
Ta fram material att mejla
Boka möte via Teams eller Zoom
- Boka 30 % flera kundmöten vid nyförsäljning
- Genom att också fråga om ett Teams/Zoom möte
- Men max 20-30 min/möte
- Då blir det lättat att boka kundmöten med högre chefer
- Låt kunden välja mellan ett personligt möte och ett digital kundbesök
- Skicka en bekräftelse med säljargument
- Då blir det färre avbokningar
Lyssna på 3 sätt att boka möten på Mac/Iphone PC/Android
Nöjda företag och kunder
Teori varvas med mötesbokning
Teori varvas med praktik genom att ringa riktiga mötesbokningssamtal. Vi börjar med teoretiskt utbildning och sedan ringer säljarna och vi medlyssnar. Vi testar fram bästa inledningar och tränar på att hantera invändningar och gör anpassade avslut för mötesbokning efter målgrupp och erbjudande.
Fråga kunden mer men inte för mycket
Som telefonförsäljare måste vi visa respekt för kunden genom att intressera oss för det som kunden tycker är viktigt. Det kan vi bara göra genom att ställa frågor. Därför förbereder vi frågor som betyder något för kunden. Annars är risken stor att vi börjar ”kränga” istället för att sälja och det blir svårare att boka möten.
Säljutbildning i mötesbokning med fokus på nyförsäljning
Att boka nykundsmöten är nästan alltid jobbigt. ”Det blir så många nej”. Men med en coachande säljteknik blir det flera möten bokade och roligare. Under utbildningen tar vi fram flera skräddarsydda varianter av inledningar som vi testar och provar.
Anpassa mötesbokningen efter målgruppen
Det är också viktigt att vi anpassar oss till respektive målgrupp. Nyckel till framgång är att använda våra bästa säljargument som en fråga utan att prata för mycket. Under säljutbildning i mötesbokning får ni 3 exempel på hur man kan boka nykundsbesök.
Skapa förtroende i samtalet
Vid mötesbokning måste vi skapa en förtroendeingivande och professionell framtoning. Det är viktigt att snabbt kunna väcka kundens intresse, bemöta invändningar, använda frågeteknik och veta hur vi gör för att boka möten utan att tvinga sig på kunden.
Kundens erfarenhet styr hela säljsamtalet
Med den coachande säljtekniken finns det bra förutsättningar för att hela tiden få kunden i centrum och få ett samtal på kundens nivå. Om kunden har erfarenhet av era tjänster blir det ett helt annat säljsamtal än om kunden är oerfaren.
Hur hantera ett nej
Om en säljare vid en mötesbokning får ett nej är det viktigt att respektera det. Det inger förtroende och säljaren får ofta en ny chans att återkomma senare. Men man kan besvara ett nej på olika sätt utan det uppfattas som för ”krängigt”. Under Säljutbildning i mötesbokning det kan fungera i praktiken för er.