Säljkurs - Merförsäljning via Teams & Zoom
Fakta om säljkursen
Längd: 1 dagar från kl 09.00-16.00
Pris: 5 900 kr ex moms
För vem: Alla säljare oavsett bakgrund och erfarenhet
För vad: Merförsäljning för produkter och tjänster
Digitala kundmöten: För 1-10 kunder
Fokus på: Presentationsteknik och beslutspsykologi
Säljmetod: Coacha kunden till köp utan att vara för på eller uppfattas som en "krängare"
Deltagande online: Självklart kan du också vara med på säljkursen på distans via en länk från oss
Kursdatum Stockholm
Kontakta oss för datum
8 säljmoment för kundmöten Online
En agenda för merförsäljning via Zoom/Teams
Hur man inleder ett digitalt bokat kundmöte
Intervjufrågor för interaktiv merförsäljning
Digital presentationsteknik för 1-10 kunder
Merförsäljning så att kunden ser sitt eget behov
Beslutspsykologi – för ökad merförsäljning
Säljande offerter - för att att bort fokus på priset
Att hantera invändningar mot priset
Kursdatum Göteborg
Kontakta oss för datum
Teknik för Online - kundmöten
- Teknikkunskap för de 3 mest använda systemen
- Zoom, Microsoft teams, Google Hangouts meet
- Vilket system använder kunderna
- Teknisk förberedelse innan ett digital kundmöte
- Att skaffa behörighet, ladda hem program mm
- Att mejla ut en länk - koppla upp kunden
- Teknik - att använda ljud, bild och film
- Att visa PPT och broschyrer
- Träna praktiskt med deltagare
De 3 vanligaste plattformarna för digitala kundmöten
GOOGEL HANGOUTS MEET
Webb baserat verktyg utan installation. Meet-videomöten är krypterade medan de överförs Användare med Chrome, Firefox, Safari och nya Edge måste inte installera några pluginprogram eller programvara. Google Hangouts Meet går att använda i telefon utan internetanslutning.
ZOOM VIDEO COMMUNICATION S
Zoom Video Communications, Inc. är ett snabbväxande kommunikationsföretag baserat i San Jose, Kalifornien. ZOOM är enkelt att handa och lätt att komma igång med. Har svensk support. Zoom används av många högskolor i undervisning och seminarier men också av många företag.
Microsoft Teams
Microsoft Teams är integrerat med OFFICE 365. Enkelt att arbeta med t ex Word-dokument och Powerpoint direkt från gränssnittet. Kraftfullt verktyg med många möjligheter till att arbeta i grupper online. Microsoft Teams har bra integritetsskydd
Inledning på ett merförsäljningsmöte
För att snabbt få en bra start på ett merförsäljningsmöte med gamla kunder är inledningen viktigt. Det gäller att få bra stämning snabbt men inte förlora tid på för mycket "trevligt prat. Därför får du under säljkursen lära dig att presentera de produkter och tjänster era kunder inte köper har på 1-2 minuter.En sorts intresseväckare innan själva den "stora" presentationen.
Beslutspsykologi – för flera och snabbare avslut
Vid ett möte via Teams eller Zoom har man större chans att vara konkret och tydlig vid avsluten. Vi har ca 6-10 coachande avslutningsfrågor som innebär att kunden gör sin egen sammanfattning av nyttan av våra produkter och tjänster. Dessutom leder det till kunden går på avslut själv. Vilket känns väldigt bekvämt för både säljare och kunder. Under säljkursen går vi igenom hur vi människor tar affärsmässiga beslut.
Intervjufrågor – få kunden i centrum snabbt
I ett digitalt kundmöte är det extra viktigt att få kunden i centrum snabbt. Det får vi genom intervjua kunden med frågor om deras kunskap om om våra typer av produkter och tjänster som de i i dagsläget inte köper. Vi frågar också om vilka förväntningar de har på själva mötet. Det ger också vägledning för att kunna hålla en bra presentation.
Presentationsteknik speciellt för Teams & Zoom
Att presentera via Teams och Zoom kräver att man engagerar kunden på ett helt annat sätt än vid ett personligt kundmöte. Genom att coacha kunden med behovsfrågor gör kunden vi delaktig och intresserad på samma gång som vi presenterar. På så sätt får vi en presentation i dialogform istället för en monolog vilket ökar intresset får våra produkter och tjänster.
Offerter som tar bort fokus på priset
Vi ger er även tips hur ni kan utforma era offerter så att de blir intressantare och mer säljande. Med hjälp av bilder text och säljargument leder vi bort fokus från priset.
Invändningar mot priset
Att kunna hantera invändningar mot priset är extra viktigt vid avslut online via Teams eller Zoom. Under säljkursen får ni olika sätt hantera dem på utan att gå i försvarsställning. Vi har också några extra tips hur man hanterar invändningar från inköpare.
Behovsfrågor så att kunden ser sitt eget behov
För att kunden tydligt ska se sitt eget behov av våra produkter och tjänster ställer vi många gånger frågor som vi redan vet svaret på. Det leder till att kunden många gånger ser sitt eget behov både tydligare och lättare vilket också leder till ett ökat köpintresse.