Säljkurs Grund för teknisk försäljning – Coacha kunden till köp

Säljkurs för teknisk försäljning

Fakta om säljkursen

Grundkurs: För tekniska säljare och konsulter
Längd: 2 dagar kl. 09.00-16.00
Pris: 11 900 kr ex. moms
Ingår i kursavgiften:

Boken ”Coacha till köp” säljkursen i bokform
Telefoncoaching i 3 månader efter säljkursen
Uppföljning av säljkursen i 3 månader

Säljmetod: Att coacha kunden till avslut utan att ”kränga” eller vara ”för på”
Upplägg: Anpassat för teknisk försäljning
Skräddarsytt: Säljkursen blir skräddarsytt för varje deltagares produkter och tjänster på ett konkret sätt
Måltider: Kaffe, lunch och frukt

Säljkursens 10 säljmoment

  • Boka nykundsmöten inom tekniska branscher

     

  • Hantera invändningar ”har leverantör” eller ”inte just nu”

     

  • Strukturera och planera mötesbokningen

     

  • Att strukturera ett kundmöte

     

  • Presentera produkter och tjänster efter kundens tekniska kunskapsnivå

     

  • Använda rätt säljargument för tekniker och icke tekniker

     

  • Sälja tekniska produkter och tjänster till inköpare

     

  • Ställa effektiva behovsfrågor

     

  • Beslutspsykologi och ställa avslutningsfrågor

     

  • Att göra säljande offerter utan fokus på priset

     

Att sälja tekniska tjänster, system och produkter innebär extra höga krav att anpassa säljtekniken efter kundens tekniska kunskapsnivå. Då passar den coachande säljmetoden perfekt. Den innebär att man ställer frågor och får reda på kundens tekniska kunskaper. Frågorna gör också kunden delaktig och ser då också sitt eget behov lättare.

Uppföljning när du vill i 3 månader

Som uppföljning och repetition efter säljkursen ingår en e-utbildning i alla 10 säljmomenten. Under 3 månader kan man själv gå igenom kusten i lugn och ro när tid och om behov finns. Det går också bra att välja de säljmoment som man vill bli lite ”vass i.

  • Förklarande videos
  • Konkreta samtalsmallar på tex Mötesbokning och avslutningsfrågor och hur säljande offerter kan se ut

Se gärna en trailer om säljkursen

Säljkurs i Stockholm – Datum

12-13 febr, 6-7 mars, 9-10 april, 7-8 maj, 3-4 juni

Säljkurs i Göteborg – Datum

25-26 feb, 28-29 mars, 25-26 april, 27-28 maj, 13-14 juni

Säljkurs för teknisk försäljning – 4 säljargument

  • Struktur i kommunikationen med kunden som ger trygghet i mötet och telefonen
  • Presentationstekniken kommer att intressera både inköpare och tekniker
  • Konkret hjälp med att inledningar för mötesbokning och invändningar ”Har redan en leverantör”
  • Avsluten anpassas efter kundens tekniska kunskapsnivå

Mötesbokning för att sälja tekniska produkter och tjänster

Säljkursen för teknisk försäljning är inriktad på att ge deltagarna säljverktyg och säljfrågor som kan användas på en gång efter kursen. Deltagarna gör personliga säljdokument med konkreta exempel på allt från mötesbokning till avslut samt hur försäljningen struktureras. Fokus blir på det egna företagets tjänster och produkter. Vi kommer också att kunna skräddarsy säljtekniken för varje enskild person och företag. Redan på nästa kundkontakt efter kursen kommer deltagarna att kunna använda sina nya säljkunskaper.

Säljkurs för teknisk försäljning

Lär dig att sälja till inköpare utan prisfokus.

Bemöta invändningar som ”vi har en leverantör …” eller ” inte just nu”

Det är ganska vanligt vid teknikförsäljning att man får höra att ”vi har redan en leverantör som vi är nöjda med” eller ”vi löser det själva”. Under kursen lär du dig att bemöta sådana invändningar på ett proffsigt sätt som ofta ”vänder” kunden utan att du behöver vara ”krängig”. Vi dokumenterar och övar på att bemöta de vanligaste invändningarna gällande just din produkt eller tjänst.

Möten med inköpare som inte är tekniskt kunniga

Som teknisk säljare vill man helst träffa en tekniker på kundmötet. Men ofta får du i stället träffa en inköpare.
Här är det därför extra viktigt att du lägger samtalet på rätt tekniska nivå för att kunden ska känna sig trygg. En annan utmaning är att inköpare med lägre teknisk nivå oftare vill fokusera på priset än på de tekniska fördelarna. Under säljkursen lär du dig:

  • Att coacha inköparen för att skapa intresse för era tekniska produkter eller tjänster
  • Att variera säljtekniken utifrån om du säljer till en inköpare eller en tekniker
  • Att flytta fokus från priset till din produkts eller tjänsts tekniska fördelar
  • Att skapa förtroende för er som en ny leverantör
Säljkurs för teknisk försäljning

Anpassa din presentation efter kunden tekniska kunskapsnivå

Säljargument som är intressantare än konkurrenternas

Många gånger har aktörer inom samma tekniska bransch säljargument som liknar varandra. Vid försäljning av exempelvis komponenter, ventiler eller hydraulik kan skillnaden vara försvinnande liten. Samtidigt är konkurrensen ofta stor inom tekniska branscher. Det gäller därför att skapa unika säljargument som får dina komponenter, system, produkter eller tjänster att sticka ut. Under säljkursen för teknisk försäljning är därför en viktig del att:

  • Utveckla ditt företags säljargument så att de blir mer intressanta än konkurrenternas
  • Använda säljargumenten på rätt sätt beroende på kundens teknisk kunskapsnivå

Strukturera och planera

Med hjälp av rätt säljteknik kommer man mycket lång i säljarbetet. Men utan struktur och planering är risken stor att du gör för mycket annat som inte leder till försäljning. Under säljkursen får du lära dig att planera din merförsäljning

Jag vill bli kontaktad för mer info

Säljande offerter och presentationer

Att kunna göra en presentation på ett säljande sätt är många gånger avgörande för om man får affären eller inte. Det är viktigt att skapa förtroende och intresse. Under säljkursen lär du dig att:

  • Presentera era tekniska produkter och tjänster på ett attraktivt sätt
  • Göra offerter där fokus flyttas från priset till fördelarna för era tekniska produkter och tjänster

Gå på avslut med coachande frågor

Tekniska produkter och tjänster har ofta långa ledtider. Oavsett om kunden har en leverantör eller inte. Därför är avslutningsdelen viktigt. Under säljkursen lär du dig att ställa avslutningsfrågor som:

  • Kortar ner kundens beslutsprocess
  • Får kunden närmare ett beslut på första mötet
  • Kan sälja till icke beslutsmässiga kontaktperson
Jag vill anmäla mig

Så tycker tekniska säljare och konsulter om säljkurserna

Säljkurs för teknisk försäljning
Säljkurs för teknisk försäljning
Säljkurs för teknisk försäljning
Säljkurs för teknisk försäljning
Säljkurs för teknisk försäljning
Säljkurs för teknisk försäljning
Säljkurs för teknisk försäljning
Säljkurs för teknisk försäljning
Säljkurs för teknisk försäljning
Säljkurs för teknisk försäljning
Säljkurs för teknisk försäljning
Säljkurs för teknisk försäljning

Bygg och anläggning

”Först och främst kommer jag att bli modigare i min säljroll med hjälp av alla tips jag tar med mig från säljkursen. Mitt yrke kommer att gå lättare, snabbare och blir mer intressant nu när jag har lärt mig hur jag lägger upp säljfrågor, presentationer, samtalsbokning, planering och avslut.” Gabriella Gäfvert från Paroc

Tekniska konsulter

”Bra föreläsare, bra dialog överlag. Varvning mellan teori och praktiska exempel lyfte förståelsen. Alltid bra med reflektion i utbildningar utifrån sina egna erfarenheter och utmaningar och kursen medgav detta.”Lennart Wetterholm från Sweco

Tekniska system

”Säljcoachen vänder upp och ner på det traditionella säljsättet! Mycket bra för såna som jag som hatar att kränga. Många konkreta tips och verktyg för vårt företag att jobba med” Niklas från Fuktkontroll

Tekniska produkter och komponenter

”Mycket intressant och en ögonöppnare för ett helt nytt sätt att sälja utan att kränga. Hela kursupplägget var helt perfekt för oss som säljer tekniska produkter.”Peter Forsbo från Viking Life

Industriella och mekaniska anläggningar

”Som säljare har jag letat efter en metod som är effektiv men inte pushig. Den coachande säljstilen öppnade mina ögon gällande fler aspekter än jag tänkt då den visade sig vara applicerbar såväl privat som på jobbet. Göran gav oss mycket kött på benen, var pedagogisk och höll oss hela tiden intresserade genom att involvera hela gruppen.” Elias Tejnung från Engineering4

El och kraft

”Tack för säljutbildningen! RIKTIGT bra! Jag tänker annorlunda, både i jobbet men även privat. Nu kan jag sälja mera utan att kränga genom att presentera bättre och fokusera mer på avsluten.” Mike Linden från EON