Säljkurs för tekniska produkter och tjänster
Lär dig att sälja via Teams eller Zoom samt vid personliga kundbesök
Fakta - säljkurs för tekniker
Grundkurs: För tekniska säljare och konsulter
Längd: 2 dagar kl. 09.00-16.00
Plats: Stockholm & Göteborg samt via Teams & Zoom
Pris: 11 900 kr ex. moms
Ingår i kursavgiften:
Boken ”Coacha till köp” säljkursen i bokform
Säljmetod: Att coacha kunden till köp vid
Upplägg: Anpassat för försäljning av tekniska produkter och tjänster
10 säljmoment: Säljkursen består av 10 säljmoment och blir skräddarsytt för varje deltagares tekniska produkter och tjänster på ett konkret och praktiskt sätt.
Att sälja via Teams & Zoom: Med fokus på struktur på ett kundmöte, presentationsteknik och avslut
Måltider: Kaffe, lunch och frukt
Säljkursens 10 säljmoment
Att kunna sälja via vanliga kundbesök och genomföra kundmöten med Teams eller Zoom
Att boka nykundsmöte, framtagning av 3 samtalsmallar
Hantera invändningar ”har leverantör” eller ”inte just nu”
Hur planera mötesbokningen för nyförsäljning
Att strukturera nykundsmöten affärsmässigt
Presentationsteknik för kundbesök och för möten i Teams och Zoom
Använda rätt säljargument för tekniker och icke tekniker samt för inköpare
Ställa effektiva behovsfrågor
Beslutspsykologi och ställa avslutningsfrågor
Att göra säljande offerter utan fokus på priset
Att sälja tekniska produkter och tjänster innebär höga krav att anpassa säljtekniken efter kundens tekniska kunskapsnivå. Då passar den coachande säljmetoden perfekt. Den innebär att man ställer frågor och får reda på kundens tekniska kunskaper. Frågorna gör också kunden delaktig och ser då också sitt eget behov lättare.
Gå säljkursen online
Du kan också välja att vara med på säljkursen via Microsoft Teams eller Zoom. Tillsammans med deltagarna på plats hos oss blir det en interaktiv och aktiv säljkurs på distans. Uppkopplingen är väldigt enkel:
- Du behöver inte ladda hem någon programvara
- Du får en länk av oss som det bara är att klicka på
- Inom 10 sekunder är du en av deltagarna på kursen
- Inga förkunskaper behövs
Stockholm - Datum
10-11 juni, 9-10 sep, 28-29 okt
Göteborg - Datum
10-11 juni, 23-24 sep, 28-29 okt
Att sälja med Teams eller Zoom kan öka försäljningen
Nu är den digitala försäljningen här för att stanna. Både kunder och säljare inser de många fördelarna med att sälja och att träffas online via te x Teams och Zoom. Att genomföra kundmötet Online skiljer sig åt en del jämfört med personliga kundmöten. Framför allt när det gäller:
- Mötesbokningen - Det blir lite lättare att boka nykundsmöten än vanliga säljbesök
- Inledningen - Blir extra viktigt så att starten på mötet blir naturlig och affärsmässigt
- Presentationstekniken - Kräver mera dialog och med rätt teknik blir det mera fokus produkterna och tjänsterna
- Avsluten - Kräver flera frågor för att få beslut
Därför måste vi anpassa säljteknik för att få till bra digitala kundmöten både för nykunds- och merförsäljning. Genomfört på rätt sätt kan det faktiskt öka intresset för både produkter och tjänster. Under säljkursen går vi igenom de säljmoment som skiljer sig åt jämfört med traditionell försäljning så att du kan känna dig lugn och trygg oavsett hur du träffar dina kunder.
Mötesbokning - För nykundsmöten och digitala säljbesök
Säljkursen för tekniker är inriktad på att ge deltagarna säljverktyg och säljfrågor som kan användas på en gång efter kursen. Deltagarna gör t ex ett personligt säljdokument med 3 konkreta exempel på hur man bokar nykundsmöten för sina produkter och tjänster. Både för personliga nykundsmöten och för digitala möten.
Lär dig att sälja till inköpare utan prisfokus och till "icke tekniker"
Bemöta invändningar som "vi har en leverantör ...” eller " inte just nu"
Det är ganska vanligt vid teknisk försäljning att man får höra att ”vi har redan en leverantör som vi är nöjda med” eller ”Inte just nu ”. Men genom att erbjuda ett digitalt kundmöte kan man många gånger ändå få in ett möte. Du får också lära dig andra sätt att vända en invändig på utan att vara "för på" eller känna dig som en "krängare"
Möten med inköpare som inte är tekniskt kunniga
Som teknisk säljare vill man helst träffa en tekniker på kundmötet istället för en inköpare. Då är det extra viktigt att man lägger samtalet på rätt teknisk nivå för att inköparen ska känna sig trygg. En annan utmaning är att inköpare med lägre teknisk nivå oftare vill fokusera på priset än på de tekniska fördelarna. Under säljkursen för tekniker lär du dig:
Säljkursen för tekniker lär dig anpassa din presentation efter kunden tekniska kunskapsnivå
Säljargument som är intressantare än konkurrenternas
Många gånger har aktörer inom samma tekniska bransch säljargument som liknar varandra. Vid försäljning av exempelvis komponenter, ventiler eller hydraulik kan skillnaden vara försvinnande liten. Samtidigt är konkurrensen ofta stor inom tekniska branscher. Det gäller därför att skapa unika säljargument som får dina komponenter, system, produkter eller tjänster att sticka ut. Under säljkursen för tekniker är därför en viktig del att:
Säljkursen för tekniker lär dig planera
Med hjälp av rätt säljteknik kommer man mycket lång i säljarbetet. Men utan struktur och planering är risken stor att du gör för mycket annat som inte leder till försäljning. Under säljkursen får du lära dig att planera din merförsäljning
Säljande offerter och presentationer
Att kunna göra en presentation på ett säljande sätt är många gånger avgörande för om man får affären eller inte. Det är viktigt att skapa förtroende och intresse. Under säljkursen lär du dig att:
Gå på avslut med coachande frågor
Tekniska produkter och tjänster har ofta långa ledtider. Oavsett om kunden har en leverantör eller inte. Därför är avslutningsdelen viktigt. Under säljkurs för tekniker lär du dig att ställa avslutningsfrågor som:
Säljkurs för tekniker - Så tycker tekniska säljare och konsulter om säljkurserna
Säljkurs för tekniker - Bygg och anläggning
"Först och främst kommer jag att bli modigare i min säljroll med hjälp av alla tips jag tar med mig från säljkursen. Mitt yrke kommer att gå lättare, snabbare och blir mer intressant nu när jag har lärt mig hur jag lägger upp säljfrågor, presentationer, samtalsbokning, planering och avslut." Gabriella Gäfvert från Paroc
Tekniska konsulter
"Bra föreläsare, bra dialog överlag. Varvning mellan teori och praktiska exempel lyfte förståelsen. Alltid bra med reflektion i utbildningar utifrån sina egna erfarenheter och utmaningar och kursen medgav detta."Lennart Wetterholm från Sweco
Säljkurs för tekniker - Tekniska system
"Säljcoachen vänder upp och ner på det traditionella säljsättet! Mycket bra för såna som jag som hatar att kränga. Många konkreta tips och verktyg för vårt företag att jobba med" Niklas från Fuktkontroll
Säljkurs för tekniker - produkter och komponenter
"Mycket intressant och en ögonöppnare för ett helt nytt sätt att sälja utan att kränga. Hela kursupplägget var helt perfekt för oss som säljer tekniska produkter."Peter Forsbo från Viking Life
Industriella och mekaniska anläggningar
"Som säljare har jag letat efter en metod som är effektiv men inte pushig. Den coachande säljstilen öppnade mina ögon gällande fler aspekter än jag tänkt då den visade sig vara applicerbar såväl privat som på jobbet. Göran gav oss mycket kött på benen, var pedagogisk och höll oss hela tiden intresserade genom att involvera hela gruppen." Elias Tejnung från Engineering4
Säljkurs för tekniker - El och kraft
"Tack för säljutbildningen! RIKTIGT bra! Jag tänker annorlunda, både i jobbet men även privat. Nu kan jag sälja mera utan att kränga genom att presentera bättre och fokusera mer på avsluten." Mike Linden från EON