Personlighetsutveckling med DISC-analys för säljteam
Fakta om DISC-analys för säljteam
Utbildning: Skräddarsytt för säljteam i samma företag eller organsiation
Tid: Beror helt och hållet på antal deltagare
Utbildningsmetod: DISC-analys + teamcoaching
Målsättning: att öka förståelsen för beteendestilar
Ingår: personlig disc-analys via webben
Personlig återkoppling i samband med kursen.
Fördjupningsmaterial att ta med hem.
Måltider: förmiddagsfika
Antal deltagare: 3-15 stycken
DISC-analysens målsättning
Olika beteendestilar påverkar vår försäljning
Vi har alla olika beteendestilar som präglar oss som människor som definieras med fyra färger. Då vi förstår dem och hur de påverkar oss förstår vi även enklare våra egna styrkor och drivkrafter.Genom att göra ett beteendetest så får du en personlig återkoppling kring dina styrkor och vad som driver dig både privat och i arbetslivet. Detta ger oss sedan verktyg att enklare både kommunicera med andra och sälja.
Vilken beteendestil har du?
Rött beteende
Beslutsam
Drivande
Målmedveten
Rak
Resultatinriktad
Blå person
Korrekt
Tystlåten
Noggrann
Reflekterande
Systematisk
Gul person
Entusiastisk
Flexibel
Lättsam
Optimistisk
Spontan
Grön person
Lojal
Omtänksam
Pålitlig
Tålmodig
Vänlig
Under säljkursen får du:
Utbildningens upplägg
Vi inleder med en genomgång av vad DISC-analysen är och hur den kan användas inom både försäljning och rekrytering. Vi pratar om de olika beteendestilarna och vad som karakteriserar var och en. Efter en teoretisk genomgång går vi över till att gå igenom din egen profil och du får en personlig återkoppling. Vi talar även om olika sälj- och kommunikationsstilar.
Kommunicera och sälj individanpassat
Att arbeta med försäljning ställer idag stora krav på både kommunikativ och känsla för olika människotyper. Vi lär dig att förstå vilka beteendestilar som finns och hur du kan både bemöta dem och ändra din kommunikation beroende på vem du har framför dig.
Varje säljmöte är individuellt och den coachande försäljningsmetodiken i kombination med en förståelse för olika beteenden ger dig en djup kunskap i att sälja till alla personer.
Hur kan jag coacha mig själv och andra?
Genom att förstå vad som driver mig själv kan jag också enklare se vad som driver andra. Detta leder till en ökad möjlighet att ”växa in ” i nya roller eller fördjupa min kunskap i den roll jag redan har.
Att kunna möta människor som har andra styrkor än mig själv ställer krav på kommunikation och förståelse av vad som kännetecknar olika människor. Genom denna förståelse kan jag enklare coacha kunden till köp och mig själv till nya framgångar.